Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1159 ggr
mimåne
8/26/15, 9:27 PM

Vilken jord?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har fått två stycken krukväxter, som hade kunnat se vackrare ut. Jag har idag rensat bort en massa gula blad och tänkte sätta om dem med ny jord för att ge dem en nystart. Det jag vill fråga er är vilken jord ni tycker jag ska använda till de här?

Jag tror det är någon fikus. Är det någon av er som har handelsnamnet i minne får ni tacksamt tala om det också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Maria
8/26/15, 9:28 PM
#1

Det ser ut som en Benjaminfikus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mimåne
8/26/15, 9:44 PM
#2

Ja men det ser det ut som! Tack så mycket Maria.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
8/26/15, 9:48 PM
#3

Jag läste nu att man ska sätta om dem på våren om man tänkt göra det, p.g.a att de har viloperiod vintertid. Kanske inte läge att göra det just nu då alltså.. 🤔

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Zepp
8/26/15, 9:55 PM
#4

Framförallt så behöver den en större kruka!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
8/27/15, 3:22 PM
#5

Jag såg en Benjamin som gick upp till taket, kraftig och vacker, hos en äldre dam. Jag frågade vad hemligheten var att får den så vacker. Självvattnande kruka blev svaret.

Jag har därför satt mina 2 Benjaminfikus i självvattnande kruka. Den får då mer jämn vattning och blir vackrare. Mina har inte tappat blad de senaste åren.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Tant Grön
8/27/15, 3:51 PM
#6

Benjamin brukar tappa blad på vintern, särskilt om den står för mörkt. Sätt så ljust som möjligt, och självvattnande kruka är ett bra tips.

Annons:
VildaVittra
8/27/15, 7:25 PM
#7

#3 I växtvärlden är det sommar fortfarande, det är hösten man ska undvika omplantering om nu växten verkligen inte står i jättedålig jord. Så plantera om du och ge den gärna en tilläggsbelysning i form av en växtlampa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mimåne
8/27/15, 7:46 PM
#8

Tusen tack för alla svar. Jag tycker också att den har för liten kruka och behöver sättas om. En självvattnande kruka var ett jättebra tips! Det ska jag köpa till dem. Tror jag ska köpa en till min doftranka också så slipper man springa och vattna den stup i kvarten.

Så sätter jag om dem alla samtidigt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: