Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 5680 ggr
densomundrar
8/24/15, 8:00 PM

Plantera rabarber i pallkrage

Har nu fått en rabarbplanta och fått för mig att jag vill plantera den i en pallkrage med lite extrajord och utan någon botten alt med plast under med stora hål, detta för att plantan ska kunna rota sig längre ner än pallkrage och i jorden. Är det en dum idé? Är Nybörjare så jag vet inte… Har fått för mig att det är lättare att hålla rent runt om den då, kanske lägga på lite flisat trä på jorden runt plantan, i pallkragen. Hur ska jag tänka kring placering av plantan? Läste att den är näringskrävande, hur ger jag den näring på bästa sätt och hur vet jag när den ska ha näring? Alla svar och råd uppskattas då jag inte allas vet hur man gör.

Annons:
densomundrar
8/31/15, 6:09 AM
#1

Ingen som vet och kan hjälpa mig?

parsley
8/31/15, 6:53 PM
#2

I pallkrage skulle jag gjort så här. Fyll pallkragen med säckjord och kogödsel på säck. Har du tillgång till stallgödsel eller kompostjord så använd det. Tror att stallgödsel ska ha legat ett tag innan man använder den. Jag är inte säker på det, eftersom jag är hänvisad till plantgödsel på säck, så kolla innan du använder stallgödsel.

I botten skulle jag använt sk marktäckväv, som kväver ogräs, men släpper igenom vatten,  samt gjort hål för rabarberns rötter. 

Om man sätter plantan i mitten eller i ett hörn tror jag inte spelar så stor roll.

Har man tillgång till gräsklipp, från t ex gräsmattor, kan man lägga det på jorden. Det fungerar som täckning och blir näring till växten när det multnar.

Gamla tidningar är ett enkelt sätt att  täcka jord. Lägg på tidningar på jordytan och strö över lite jord, t ex plantjord från påse, så tidningarna inte syns. De bryts ner på ungefär ett år och håller ogräs borta under tiden.

Man kan också lägga gamla tidningar i botten av pallkragen istället för marktäckväv och bara hålla efter ogräset på ytan. Då riskerar man inte att pallkragen blir för grund för rotsystemet.  Tidningarna håller undan gräs och ogräs tills växten är etablerad.

densomundrar
8/31/15, 7:37 PM
#3

Smart med tidningarna, kör nog på det istället för markväv så att rabarbern kan gå hur djupt den vill. Tusen tack Men jag kan köra tidningar strax under jordytan oxå va? För att kväva ev ogräs i påsjorden?

parsley
8/31/15, 8:22 PM
#4

Jag brukar tidningarna på jordytan när jag är färdig och strö över jord från påse så tidningarna inte syns. Har man kompostjord kan man naturligtvis ta det också och får man tag på gräsklipp så kan man lägga det ovanpå tidningarna.

densomundrar
8/31/15, 9:20 PM
#5

Tusen tack, då gör jag så och planterar min rabarber i övermorgon, hoppas den överlever så länge, men det ska nog inte vara några problem :-)

densomundrar
9/10/15, 7:32 PM
#6

Planteringen vart jättebra tycker jag, hoppas att rabarbern tycker detsamma. Kom på en sak, hur ska jag övervintra stackaren på bästa sätt?

Annons:
parsley
9/10/15, 8:13 PM
#7

Tror att den kan övervintra på egen hand. Förmodligen vissnar den ner och ser rutten ut när det börjar bli kallare,  sen är det bara att vänta till våren och hoppas på det bästa.

densomundrar
9/10/15, 8:36 PM
#8

1000 tack :-) håller alla tummar att den klarar sig, nästa år vill jag ha massor av rabarber :-)

[Torahzen]
9/11/15, 9:38 AM
#9

Lycka till!

Jag har en rabarberplanta som jag vill bygga in för vi ska bygga en altan i närheten och plantan står nu i en lite slänt. Hur blir det om jag bygger en sarg runt och fyller på med jord, kommer plantan för långt ner då, under jorden? Måste jag gräva upp plantan för att sätta om den så den inte kommer så djupt?

parsley
9/11/15, 11:17 AM
#10

Rabarber är rätt tåliga. Handlar det om ett par decimeter så klarar den sig nog. Är du rädd om plantan, så dela den och sätt en bit av den på annan plats. Då har du en rabarberplanta i reserv.

[Torahzen]
9/11/15, 12:09 PM
#11

Tack för det svaret! Det blir nog bara en decimeter med ny jord och plantan är ganska stor och rejäl.

densomundrar
9/11/15, 3:32 PM
#12

Kanske en dum fråga men min nuvarande var typ bara 6 stjälkar, kommet den att kunna bli större och kraftigare med tiden?

parsley
9/11/15, 3:36 PM
#13

Trivs den så växer den till sig. Det finns olika sorters rabarber, en del växer mest på höjden och får tjocka stjälkar och andra breder ut sig.

Annons:
densomundrar
9/11/15, 4:51 PM
#14

Tack :-)

pyromanen
9/11/15, 8:23 PM
#15

Rabarber älskar gödsel. Ju mer den får desto större blir den, så har man klen rabarber så ösa på!😊

densomundrar
9/12/15, 7:59 AM
#16

Tack, får göra det nästa säsong, planterade den i 3 säckar plantjord och en hel påse kogödsel :-)

[Torahzen]
9/12/15, 9:20 AM
#17

Då ska jag blanda i en säck fin kompostjord.

Upp till toppen
Annons: