Annons:
Etikettervatten-i-trädgårdenvattenväxter
Läst 1790 ggr
Molekylflickan
2015-08-24 18:31

"Luftbubbel-anläggning"...

… som min norska pappa så vackert beskriver det. Han har bett mig söka efter en sådan fin anläggning som tydligen ska hålla dammen isfri genom att blåsa luftbubblor. Han vill hitta en leverantör som kan leverera sådana i mindre skalor, så att det passar en relativt stor damm. I hamnen där vi bor har de en sådan för att hålla hamnen isfri, men vår damm är ju i en lite mindre skala ;) Någon som kan hjälpa oss med vad detta är, hur det funkar, vart man kan köpa och kanske en sida med information om produkten? Om den ens finns? Någon som själv kanske har en sådan anläggning och kan berätta hur ni tyckt att det funkat? (Igen, finns det ens sådant till trädgårdsdammar…)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Annons:
Halvdansken
2015-08-25 14:59
#1

Har du googlat på dammleverantörer?  I akvarier kallas det för syrepump, vet inte om det heter samma för dammar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2015-08-25 15:01
#2

Alltså det tog 2 minuter om du googlar "hålla dammen isfri" så får du massor med hits.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Molekylflickan
2015-08-25 18:21
#3

Jag har sökt så gott det går, men visste knappt ens vad jag letade efter…

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Record
2015-08-30 10:47
#4

Gissningstävlan ! du får beskriva hur stor dammen är, samt djup och vilken temperatur utrustningen skall klara, kanske även varför den skall vara isfri?? 🤔

Molekylflickan
2015-08-30 19:00
#5

1 meter djup och 20x10 meter stor. Det är ankorna som behöver en isfri damm. De fick vara inne förra vintern och de tyckte varken vi eller ankorna om :) Temperatur som den skall klara, menar du hur kallt vattnet är som den ska hålla isfri?

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Record
2015-08-30 22:04
#6

Tycker du lägger en plastslang med små hål i (Max 1-3 mm) i en spiralform med sänken på botten av dammen, så stor du vill ha den isfria delen. Till den kopplar du en luftkompressor som du periodvis kör på en timer. Det fungerar bra för att hålla isen borta omkring pålarna på min båtbrygga, klarar temperaturer ned till 10 grader minus i saltvatten.

Annons:
Molekylflickan
2015-09-02 14:45
#7

Tack så mycket för hjälpen :)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Upp till toppen
Annons: