Annons:
Etikettrosor
Läst 1325 ggr
BaraNathalie
2015-07-25 09:01

Mina blommor ändrar färg!?

Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig och förklara vad jag gör för fel med mina blommor. För ett tag sedan köpte jag en blå buskros men blommorna blev knallröda. Sedan köpte jag 2 st "gammal lila" Rosor. När de blommade andra gången så blev de babyrosa ist. Jag köpte även rosa steppsalvia som när den blommade blev lila. Hur kan det bli så? Vad gör jag för fel med mina blommor? Tacksam för hjälp :-)

Annons:
[[Boris Sager]]
2015-07-25 09:14
#1

Jag älskar Rosor, men svårt att veta utan namn på dem. Inte ssk ovanligt att de ändrar färg. Ibland kan jordmånen spela roll. Rosor brukar ju trivas bra tillsammans med Salvia.

VildaVittra
2015-07-25 09:19
#2

Du har med stor sannolikhet köpt Rosor som vattnats med blått vatten och den effekten håller inte i sig, det finns nämligen inga blå Rosor än. 

Vart köpte du rosorna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2015-07-25 19:41
#3

Rosor ändrar inte färg, men Hortensia kan bli blå om man har dem i sur jord.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[[Boris Sager]]
2015-07-25 19:59
#4

Mina Rosor ändrar faktiskt färg ibland och det vet jag de rätt ofta kan göra. De kan vara ympade på annan stam t. ex. eller rosen kan bestå av flera färger från början.

Halvdansken
2015-07-25 20:14
#5

Många rosor ympade/ockulerade på en annan rot, och om de då ändrar färg, betyder det oftast att originalroten har tagit över och skjutit nya skott, som ska dras bort om man vill behålla det man köpt. Annars står man plötsligt med nåt helt annat.

Sen ar det inte ovanligt att Rosor skiftar lite i färg mellan knopp och fullt utslagen blomma.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[[Boris Sager]]
2015-07-25 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja, t.ex. min vita Mme Plantierros, som har roa knoppar men är utslagen helt vit.

Annons:
BaraNathalie
2015-07-25 23:30
#7

Tack för alla svar :-) #2 jag köpte dem i min lokala blomsteraffär. Och jag frågade ändå specifikt om de blå rosorna för hade aldrig sett blåa Rosor förr (förutom i bukett som jag vet att man kan färga) men hon svarade att de var framodlade till att blomma i blått och jag var väl kanske lite korkad som trodde på henne… Men man vill ju ändå tro på en som arbetar med det :-)

Upp till toppen
Annons: