Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rosor

Mina blommor ändrar färg!?

2015-07-25 09:01 #0 av: BaraNathalie

Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig och förklara vad jag gör för fel med mina blommor. För ett tag sedan köpte jag en blå buskros men blommorna blev knallröda. Sedan köpte jag 2 st "gammal lila" rosor. När de blommade andra gången så blev de babyrosa ist. Jag köpte även rosa steppsalvia som när den blommade blev lila.
Hur kan det bli så? Vad gör jag för fel med mina blommor?
Tacksam för hjälp :-)

Anmäl
2015-07-25 09:14 #1 av: [[Boris Sager]]

Jag älskar rosor, men svårt att veta utan namn på dem.
Inte ssk ovanligt att de ändrar färg.
Ibland kan jordmånen spela roll. Rosor brukar ju trivas bra tillsammans med Salvia.

Anmäl
2015-07-25 09:19 #2 av: VildaVittra

Du har med stor sannolikhet köpt rosor som vattnats med blått vatten och den effekten håller inte i sig, det finns nämligen inga blå rosor än. 

Vart köpte du rosorna? 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-07-25 19:41 #3 av: Halvdansken

Rosor ändrar inte färg, men Hortensia kan bli blå om man har dem i sur jord.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-07-25 19:59 #4 av: [[Boris Sager]]

Mina Rosor ändrar faktiskt färg ibland och det vet jag de rätt ofta kan göra.
De kan vara ympade på annan stam t. ex. eller rosen kan bestå av flera färger från början.

Anmäl
2015-07-25 20:14 #5 av: Halvdansken

Många rosor ympade/ockulerade på en annan rot, och om de då ändrar färg, betyder det oftast att originalroten har tagit över och skjutit nya skott, som ska dras bort om man vill behålla det man köpt. Annars står man plötsligt med nåt helt annat.

Sen ar det inte ovanligt att rosor skiftar lite i färg mellan knopp och fullt utslagen blomma.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-07-25 20:25 #6 av: [[Boris Sager]]

Ja, t.ex. min vita Mme Plantierros, som har roa knoppar men är utslagen helt vit.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.