Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 4015 ggr
Nanna70
2015-07-18 19:19

Hur ofta och hur vattna i växthus?

Jag har ett växthus med odlingsbäddar. På ena sidan har jag tomat och på andra sidan gurka. På ena kortsidan har jag en vinranka. I gången har jag några krukor med paprika, chili och kapkrusbär. Nu har jag några frågor om vattning: 1. Ska man låta det torka upp mellan vattningarna eller ska man hålla en jämn fuktighet i jorden genom att vattna varje dag? 2. Ska man bara vattna längst ner på jorden eller ska man även duscha bladen? På vissa ställen står det att man ska duscha bladen och på vissa ställen står det att man inte ska göra det. Vad är rätt? 3. Hur ofta ska man vattna med näring och kan man använda samma näring till alla sorterna?

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Annons:
Åsa S
2015-07-20 17:12
#1

Vattna på morgonen (aldrig påkvällen ) och blöt igenom jorden ordentligt. Låt bäddarna torka upp mellan vattningarna, är det alltid blött får man lättare problem med svampangrepp. Det är bättre vattna några få gånger i veckan och då vattna rejält än att springa där och småskvätta varje dag. Man kan gärna ge en svag dos gödning varje gång man vattnar, hellre lite gödning ofta än stora doser gödning som ges sällan. Hur ofta man behöver vattna beror på hur soligt och varmt det är ute.

Gurkan kan gilla en lätt duschning ibland men de andra speciellt tomat bör man försöka hålla bladverket torrt annars blir det så lätt gråmögel

Nanna70
2015-07-21 15:08
#2

Tack för svar 😊 Ska man även duscha bladen och druvorna på vinrankan? Kan inte gurka också få gråmögel?

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Åsa S
2015-07-21 15:52
#3

Allt kan få gråmögel så inte heller gurkan ska vara blöt när kvällen kommer. Gurka brukar dock lätt få problem med spinnkvalster och där kan det hjälpa i förebyggande syfte att ibland duscha bladen. Gurkan ska dock inte ha blöta blad hela tiden.

Duscha vinrankor brukar man inte behöva göra.

Nanna70
2015-07-21 18:19
#4

Tack för bra svar Åsa 😊

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Upp till toppen
Annons: