Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2328 ggr
Biird
7/17/15, 3:04 PM

Vad är detta för växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har haft denna lilla växt i några år nu, men har aldrig vetat vad det är för något. I brist på annat har jag kallat den klättris… Jag undrar om det är någon som vet vad det är för något?

Annons:
Maria
7/17/15, 3:16 PM
#2

Kan det vara någon Cissus?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
7/17/15, 3:34 PM
#3

Har du sått den från frö? Liknar en passionsblomma jag hade som jag sått från en gul frukt. Minns inte nu vad den passionsfrukten hette. Ganska ovanlig och har aldrig sett den in affärerna sedan.

[[Boris Sager]]
7/17/15, 3:37 PM
#4

Ja, det är en Cissus.

AlexVG
7/17/15, 7:15 PM
#5

En Passiflora är det , antingen edulis eller caerulea. Är den köpt är det med stor sannolikhet en  passiflora caerulea, är den frösådd är det en passiflora edulis.

Annons:
Maria
7/17/15, 7:48 PM
#7

De passionsblommor jag har haft har inte haft så blanka blad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Biird
7/17/15, 9:34 PM
#8

Tack så jätte mycket!

Jag sådde en massa citrus växter och helt plötsligt kom den här upp…väldigt mystiskt, men den är fin :)

Tant Grön
7/17/15, 9:36 PM
#9

Den passionsblomman som jag hade frösått hade så blanka blad. Såg exakt ut som på bilden. Hade den i flera år och den blev jättestor. Tyvärr blommade den aldrig. Sen fick den ohyra och åkte ut.

AlexVG
7/17/15, 9:53 PM
#10

Passiflora edulis då om det är frösådd, och jag är 150% säker på det :) dom har flera olika blad under sin livstid från juvenila till adulta blad. Adulta blad är lite tjockare, glansiga och läderaktiga samt flikade. Den på bild är på väg mot vuxna blad. För att blomma behöver dom temperaturer variationerna som blir ute på sommaren och en sval vintervila.

AlexVG
7/17/15, 9:56 PM
#11

Passiflora edulis var. flavicarpa säljs då och då i butik, ger gula frukter.

Tant Grön
7/17/15, 10:08 PM
#12

#11 Då var det en sådan jag hade. Synd att den dog annars hade jag kunnat lagt in en bild.

Biird
7/17/15, 10:15 PM
#13

tack så jätte mycket! har kollat på bilder och det är en sådan :D

Hoppas bara att jag kan få den att blomma! Och då ska man ha den ute på sommaren, och svalt, men ljust på vintern? Kan den få frukt av sig själv i sådana fall?

Annons:
Upp till toppen
Annons: