Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 980 ggr
Emmypetterssson
2015-07-06 21:18

Nybörjartips tack!

Jag är endast 14 år men har nu upptäckt hur kul det är att hålla på med blommor och andra växter. Att plantera helt enkelt. Jag har alldeles nyss fått en ganska stor plätt att ha min egna lilla "rabatt", som jag ska fixa till själv. Men har ni några enkla tips på enkla saker att plantera och ta hand om? Hur ska jag börja? När ska jag börja? Behöver typ alla möjliga små o stora tips! Eller är der smart att köpa nån bok om växter och om att plantera? Eller finns det bra fakta på internet? Tack på förhand!😃

Annons:
VildaVittra
2015-07-06 21:37
#1

Jag gillar att bläddra i trädgårdsböcker och tidningar bättre än att få inspiration från nätet. Några bra böcker är:

Handbok för köksträdgården

Din trädgård av Karin berglund

Jag gillar engelska trädgårdstidningar bättre än de svenska, som Kitchen garden och Gardeners world. Gardeners world finns ju även som ett tv-program, som är ett måste att följa som trädgårdsnörd. 

Det är faktiskt riktigt fint att blanda grönsaksväxter och blommor med varandra i en rabatt, det blir dessutom svårare för skadeinsekterna att hitta grönsakerna. 

Börja med att fixa jorden, vad har du för jordmån där ni bor?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2015-07-07 00:27
#2

På biblioteket bör du kunna hitta lite trädgårdsböcker, fråga bibliotekarien.

Där kan du få massor med tips. Försök tänka lite vilket intryck du vill att rabatten skall ge. Vilka färger du gillar.

Och läs på om växterna innan du planterar. Höga växter längre bak och låga i framkanten eller emellan.

Vad vill du odla? Växter att se på eller växter att äta? Att blanda går alldeles utmärkt.
Det är lite sent att så blomfrön nu. Juli är inte alltid den bästa månaden att plantera i heller, det brukar vara för varmt och torrt.
Om det inte är det kan du köpa färdiga plantor. (Eller skugga rabatten och vattna mycket) En del trädgårdsaffärer rear ut plantor nu som stått lite för länge i kruka. Du kan hitta plantor även i vanliga mataffärer. Titta efter sådana som det står perenna eller perenner på. Det betyder att de kommer tillbaka år efter år. Den här tiden kan man också hitta liljor i kruka. De flesta av dem är perenna och kan planteras ut. Kolla vad det står på krukan.

Lite senare i sommar går det bra att så salladsfrön igen.

På sensommaren eller hösten kan du sätta t ex tulpanlökar och pärlhyacinter.

Vitlök är en bra växt att blanda i en rabatt. Håller många skadedjur borta. Sent i höst petar du ner enstaka klyftor av vitlök.

Timjan fungerar som marktäckare emellan Rosor och andra perenner. Det duger med den som finns i mataffären. Där finns också t ex citronmeliss som doftar gott, har friska gröna blad, men inte så mycket blommor. Bladen är fina i en läskande sommardryck eller som dekoration på desserter och tårtor. Salvia får vackra, blåa blommor. Du kan använda bladen i matlagning, blommorna i sallad. Både salvian och citronmelissen gör sig också bra i blandbuketter.

Smultron är också bra som kantväxt och för det mesta tacksam.

Du kommer nog inte få svårt att hitta växter till din rabatt, det svåra blir nog att välja bort!

Upp till toppen
Annons: