Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 2973 ggr
Therese
2015-06-29 10:30

Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en orkidé, den har varit halvdöd(skrumpnande blad och så) men nu har den kommit igång igen! Jag började med att ta bort de två fulaste bladen. Mitt största problem är att jag inte vet hur jag ska ha den. Jag har den i en glaskruka och just nu ingenting i, ibland får den stå i vatten ett tag med lite näring
Men det ser så fult ut. När jag har haft orkidejord har det bara blivit mögligt. Får inte i någon innersula i denna, och har ingen annan kruka. Om ni säger att ni vet vilken kruka jag ska ha så kanske jag köper den dock ;)

Hur ska jag göra? Jag är ju superglad att den väckts till liv men jag vill gärna hålla den vid liv med. Hur ska jag göra efter att den blommat den här gången?

Annons:
[HundochKatt]
2015-06-29 10:39
#1

Plantera den i orkidé jord i en liten kruka, med avrinningshål. 

Max en gång i veckan tar du plantan till kranen och blöter jorden och låt den rinna av innan du stoppar den tillbaka i ex. ytterkruka och på sin plats. Då ska inte jorden börja mögla.

Therese
2015-06-29 10:44
#2

Har du något specifikt tips på en kruka? Jag är så lycklig över att den lever :D Känns konstigt haha, men har fått slänga alla andra. Fick en jättesöt miniorkidé av min sambo, i samma veva fick jag en riktigt stor av min chef, men den hade mjölbaggar eller vad de heter och alla jag frågade sa att det bara är att slänga. Köpte senare två till varav jag har en kvar nu. :) Enda levande växten jag har hemma förutom en kruka kattgräs.. :P

Therese
2015-06-29 10:44
#3

Ska krukan vara genomskinlig som man alltid hört eller behövs inte det?

[HundochKatt]
2015-06-29 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En klassisk orkidé kruka, gärna genomskinlig är bra. Men ytterkrukan behöver inte vara genomskinlig.

Therese
2015-06-29 11:07
#5

Jaha okej! Då kan ju jag använda en av krukorna hemma och bara köpa en ny innekruka. Tack så mycket!

VildaVittra
2015-06-29 13:43
#6

#4 Och varför ska man ha en transparent innerkruka till en opak ytterkruka? Brudorkidéer tar upp solljus även via rötterna, så de ska ha även en eventuell ytterkruka som släpper in ljus. 

TS det låter som du försöker vattna ihjäl stackaren (därav möglet), orkidéer ska man vara försiktig med vattnet till, det ska aldrig stå vatten i krukan, så häll bort överskottet direkt. Vad för "kruka"du planterar i kvittar så länge det kommer in ljus till rötterna, du behöver ingen innerkruka alls. Något som är snyggt är att plantera i gamla kristallskålar, en del av dom har ju blivit slitna och kan få nytt liv som blomkruka istället. 
Har du väldigt torr luft hemma som i moderna lägenheter, så kan blomman trivas bättre under en odlingsklocka där du ibland duschar med en blomspruta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[HundochKatt]
2015-06-29 15:53
#7

#6 Varför och varför… 

Det är vad jag har lärt mig och jag har överlevande och omblommande orkidéer sedan, många, många år tillbaka. Det viktigaste är att det inte står vatten i krukorna. Därav ska man vattna och låta överflödet rinna av innan man ställer det i ytterkrukan om man har en sådan. Själv har jag längst ner i ytterkrukan lite lecakulor så ev. kvarblivet vatten rinner ner där. Och detta gör också att krukan kommer upp en bit och får tillräckligt med ljus.

Detta fungerar för mig och som sagt var jag har många år gamla orkideér som blommat om, ibland 2 ggr på ett år.

Therese
2015-06-29 22:22
#8

Grejen är den att jag har fått alla möjliga olika tips och testat det mesta, konstigt nog verkar det ju fungera just nu, utan innerkruka , utan någon jord, ett bad ibland, i en glaskruka. Hur ska man vattna den utan innerkruka när man ska ha ut överskottet av vattnet? Jag ska ta till mig av era tips :) Tack!

VildaVittra
2015-06-29 22:24
#9

#8 Genom att bara ge den en kapsyl åt gången.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Therese
2015-06-30 00:00
#10

Aaha, smart! Alltid hört att de ska duscha eller bada :p

Therese
2015-07-14 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Uppdatering! Har nu vitmossa hos orkidén och det verkar populärt :)

Tant Grön
2015-07-15 14:21
#12

Tänkte just skriva vitmossa. Jag är inte duktig på orkideer, men en expert sa att man skall plantera dom i vitmossa om bladen skrumpnar, och att det är sterilt, möglar alltså inte. Finns många sätt att vattna. En jag vet som är väldigt duktig säger att hon sänker ner dom hastigt i vatten. En gammal tant jag kände gav dom alltid ett snapsglas vatten varje söndag.  🍸

anki1
2015-07-22 08:06
#13

Jag vattnar som vanligt. Eftersom de står i glaskrukor, så ser jag hur vattnet rinner ner i krukan. då vattnar jag inte för mycket. På sommaren blir det ca 1 g veckan

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Therese
2015-07-22 13:58
anki1
2015-07-24 08:38
#15

så fin den är. man blir glad när den går i blom. Jag har en som jag tror ska få stänglar. men än är jag inte säker Butterfly heter den. Den har en "dotterplanta" som jag inte tagit bort (vågar inte).

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Kerstinfalk
2015-07-25 16:10
#16

Menar ni vitmossa eller fönsterlav i krukan?

Tant Grön
2015-07-25 16:22
#17

Vitmossa.

Kerstinfalk
2015-07-25 16:31
#18

#17 Tack så mycket!  :D

Candy Blue
2015-08-01 20:07
#19

Åh, detta låter fint, min orkidée blommade ut och min vän sa att jag skulle klippa av stammen på mitten typ, är detta något ni gör? 

Nu gav jag den en rejäl vatten-dusch och hoppas att den tar sig snart :)

Therese
2015-08-01 20:39
#20

Jag klippte av mina stänger helt, vet inte om man ska göra det, men det funkade :)

Annons:
Therese
2015-08-09 15:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Idag fick jag mig en överraskning! Jag är väldigt stolt över min lilla orkidé, tack för alla tips som gjorde detta möjligt :)

Upp till toppen
Annons: