Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2077 ggr
Vixxen
6/28/15, 12:16 AM

Hjälp! Vad kan detta vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Krukväxten har jag fått som ett skott av en bekant som själv inte visste vad det var. Huvudplantan var stor som ett träd ( ! ) 1 1/2 -2 meter hög och bladen är stora! Moderplantan hade blad som var 20-23 cm långa! Påminner i växtsättet om en Benjaminfikus, men MYCKET större. Blommar inte enligt min bekant. Bladen är lite tjockare och har tydligare ådror än en Benjaminfikus, men tunnare än en Porslinsblomma. Vad kan det vara? Påminner om en citron, men är större och har inte riktigt den karakteristiska formen på bladen som citron.

Annons:
Tjeja
6/28/15, 12:22 AM
#1

Avocado?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vixxen
6/28/15, 12:28 AM
#2

#1 Nej, Avocado har jag hemma sen förut och den har ett smalare växtsätt och oftast mer krusiga blad tycker jag…

VildaVittra
6/28/15, 12:36 AM
#3

Kan du ta en bild på hela plantan?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vixxen
6/28/15, 12:40 AM
#4

#3 Lite svårt nu då min bekant är bortrest på semester i stugan…

Kanske senare!

VildaVittra
6/28/15, 1:54 AM
#5

Det räcker faktiskt med den biten du har, har nämligen svårt att se hur bladen växer i förhållande till varandra på de bilderna du lagt upp. Men jag skulle kunna gissa på gummiplanta, de kan bli riktigt stora. Från dom kommer det ut vitt växtsaft om man bryter av en kvist. Låter det bekant?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vixxen
6/28/15, 3:30 PM
#6

#5 Har googlat Gummiplanta nu och växtsättet stämmer inte. Gummiplantan verkar ha sina blad i en ring/rosett  och det har inte denna. Bladen växer enskilt som på en Benjaminfikus. Det där med växtsaften måste jag kolla sen.

Annons:
VildaVittra
6/28/15, 3:37 PM
#7

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vixxen
6/28/15, 3:46 PM
#8

# 6 Nej, fel växtsätt. Bladen växer inte så de har längre stjälk ut från stammen och stammen är träig inte köttig/mjuk som på denna. Nya  grenar växer ut från den grova huvudstammen och på dessa grenar kommer blad på enskilda blad stjälkar. (ingen symmetri)

Tjeja
6/28/15, 5:39 PM
#9

#2 Njae… det beror på vilken sorts avocado det är. inte alla sorterna har krusiga blad. Jag har haft ett träd jag själv odlat upp vars blad såg precis ut som dem på bilden.

Men som andra skriver här också, det är svårt att säga säkert enbart genom att titta på bladen,  man behöver se hur växten ser ut i helhet också, då blir det lättare att svara. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vixxen
6/28/15, 7:23 PM
#10

#9 Men en avocadoplanta blommar väl?

Tjeja
6/28/15, 9:48 PM
#11

#10. det vet jag faktiskt inte om dem gör, min gjorde i alla fall aldrig det!

Jag tror att det behöver växa sig till ett stort träd först och min planta överlevde bara några år.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vixxen
6/28/15, 11:01 PM
#12

#11 Huvudplantan är 15-18 år och har aldrig blommat.

Tjeja
6/29/15, 8:03 PM
#13

#12 Det kan ju också vara så att huvudplantan aldrig blommat för att den aldrig haft tillräckligt "bra" för att göra det heller. Avocado trivs ju liksom inte i vårat mörka och kalla klimat. Antagligen får plantan.. vad den nu än är för något, inte tillräckligt med ljus för att vara på topp då de flesta plantor faktiskt förökar sig genom pollinering på ett eller annat sätt.

min blev bara 4-5 år någonting och blommade aldrig. kan säga att jag odlade upp den själv ifrån en köpt ät-avokado och inte någon prydnadsavocado ifrån någon blommaffär.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Vixxen
6/30/15, 3:09 PM
#14

#13 Ja, man vet inte.

Tant Grön
7/2/15, 12:12 AM
#15

#14 Vet du varifrån moderplantan kommer, om den är köpt i blomsteraffär, eller kanske från ett skott taget utomlands? Har den vit mjölksaft? Kanske har hon planterat en kärna, kanske mango?  Lägg gärna in en bild på moderplantan.

Vixxen
7/2/15, 7:27 PM
#16

# 15 

1. Vet ej varifrån den kommer, tyvärr, eller hur den planterats från början…  …den som "startade" blomman avled för några år sen.

2. Inte vit mjölksaft.

Maria
7/4/15, 11:18 AM
#17

Jag tror det kanske kan vara en Hoya? De finns i många varianter och vissa har riktigt stora blad. Det kan ta många år innan de blommar eller också blommar de ofta ;-)

http://klosterbo.se/hoyabilder.htm

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
7/4/15, 11:35 AM
#18

#17 Tänkte också först på en Hoya. Men TS skrev att moderplantan var stor som ett träd, nästan 2 meter hög. Därför undrar jag om det kan vara mango. Bra hoyasida föresten. 🙂

Vixxen
7/4/15, 11:49 AM
#19

#17 Har också funderat på Hoya; har flera olika Hoyor,  men bladen känns för tunna…  

#18 Mango! Intressant! Ska kolla!

Maria
7/4/15, 11:50 AM
#20

#18 Jag tänkte mer att  Hoya kan bli väldigt hög beroende på hur man stöttar dem.

Mina slingrar sig runt fönstren men jag har också sett de som drivit dem uppåt med stöd förstås.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Vixxen
7/4/15, 11:52 AM
#21

#20 Det är ingen slingrande blomma. Den är stadig! Växer rakt upp utan stöd!

Maria
7/4/15, 11:53 AM
#22

Aha, då är det ingen Hoya.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
7/4/15, 11:56 AM
#23

#18 På de bilder jag hittade växte bladen i "ring/rosett" symmetriskt. Växer Mango alltid så? För denna växer inte så, men bladen på Mango kändes lite likadana.

Tant Grön
7/4/15, 12:00 PM
#24

#23 Hoppas du kan ta en bild på moderplantan, så kanske någon kan säga vad det är. 🙂

Vixxen
7/4/15, 12:01 PM
#25

#24 Väntar på min bekant!

Upp till toppen
Annons: