Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4616 ggr
Jassan
2015-06-15 11:17

Iris

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Irisar är otroligt vackra tycker jag.

https://jazzans.wordpress.com/

Annons:
TjockaBerta
2015-06-15 11:41
#1

Det tycker jag också. Jag hade såna förut i trädgården. De växte frodigt i den ytterst dåliga jorden som fanns i rabatten. :)

>>>Malum domesticum<<<

[Sabina]
2015-06-15 14:09
#2

Ja, de är underbara och lättskötta, perfekta nybörjarväxter.
Mina irisar är också på G ute i rabatten. De går i olika vita till blå nyanser🙂

Jassan
2015-06-15 16:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Okej då kanske dom gillar dålig jord? Inte så känsliga med andra ord.

#2 Vita o blå…åh så fina…ibland så skulle man vilja ha alla blommor. Ett tag så gick jag in för det att skaffa så många sorter jag bara kunde komma över o gärna varje färg med…men man får ju inte plats med det haha. 

Denna färgen är ju oxå helt underbar. Den växer hos min granne….tyvärr…😉

https://jazzans.wordpress.com/

OlleA
2015-06-17 20:37
#4

Visst är irisar vackra! Jassan, de som du visar här är (med viss reservation för den laxfärgade) olika sorter av trädgårdsiris (Iris germanica) som vill stå torrt och inte för näringsrikt. Man ska inte plantera dem för djupt, utan rotstocken ska ligga precis under jordytan och får gärna synas lite ovanpå. Jag har ett par gamla sorter av den, en ljuslila från min mammas barndomshem och en tvåfärgad (liknande den lila/gula du visar) som jag har fått från ett soldattorp i Uppland. Det är roligt att ta vara på de gamla sorterna tycker jag. I min äng har jag också strandiris (Iris sanguinea, släkt med den mer kända Iris sibirica) som har mörkblåa blommor med lite vita mönster i. De blommar fint nu, så blir det bara fint väder (idag hällregnar det) ska jag gärna ta ett par bilder. Irisar är giftiga och lämnas ifred av rådjur och harar. Däremot kan sniglarna ge sig på dem, liksom på en hel del annat giftigt. För några år sedan odlade jag bl a spikklubba (en mycket giftig växt) för att sälja på växtmarknader, och den visade sig vara en favorit för mördarsniglarna!

Olle

Jassan
2015-06-17 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Men tjena Olle. Så du kan växter oxå! Jaha, ska rotstocken synas? Åh, alltså för 3-4 år sedan så köpte jag några rotknölar utan att veta vilken färg dom hade o satte ner dom. Inte förrän nu i år har dom fått en enda knopp….jag är så spänd på att se vilken färg dom får. Jag har nog lagt på för mycket jord o även gödslat dom. Så såg jag att rotknölarna syntes i våras o då lade jag på jord igen….nog därför dom inte velat blomma på alla dessa år?? Jag får väl vara glad att det ändå efter nästan 4 år kommit en knopp?? Ska jag ta bort lite jord så rotknölarna syns??

Strandiris har jag gott om oxå…jag har röda vallmo framför dom o så en gul blomma bredvid…vet inte vad den heter men det blir en härlig rabatt med de starka blåa o gula o röda färgerna bredvid varandra.

Spikklubba? Vad är det för en blomma?? Mördarsniglar finns här oxå….så även regnet haha. Jag ser fram emot dina bilder på dina blommor!!!😃

https://jazzans.wordpress.com/

OlleA
2015-06-18 00:46
#6

Tro det eller inte, men jag är faktiskt trädgårdsamatör! 😉 En som har valt att leva i fred med de vilda djuren och vägrar att se dem som skadedjur. Jag gillar de gamla hederliga torpväxterna som ofta är så tåliga och växer så kraftigt att det inte gör något om ett och annat toppskott skulle gå åt. Några dyrbarheter som man måste vara rädd om vill jag inte ha, och det mesta jag odlar krukar jag in för att sälja på växtmarknader, loppisar och liknande. Det är ju trots allt naturen som är viktigast här, även om jag gärna smyger in lite trevliga trädgårdsväxter här och var. Inte så långt bort har jag små ytor med viltåkerväxter som klöver och raps, och kan djuren välja föredrar de sådant. Många försöker skrämma bort djuren från sina trädgårdar, men jag tycker det är roligare att ge dem ett bättre alternativ till rabatterna.

Ja, jag tycker att du ska ta bort lite jord från dina trädgårdsirisar så att rotknölarna syns. Då kommer de säkert att blomma bättre. Fina strandirisar du har! Det måste vara någon variant på Iris sibirica, som är ljusare blåa än mina I. sanguinea. Som du nog förstår av namnet vill de ha det fuktigare än trädgårdsirisarna, och det går bra att sätta dem lite djupare. Mina växer "halvvilt" i ängen där jag satte dem för kanske tio år sedan. Jag vill inte att de ska ta över för mycket, men de är trevliga som färgklickar lite här och där. Spikklubba är en potatisväxt med stora vita eller lila blommor. Förr odlade jag som sagt sådana. De är lätta att så i krukor och gror bra på en fönsterbräda med lite undervärme från ett element. Groningen kan dock vara mycket ojämn, ibland kom det nya småplantor när de första var två månader gamla och på väg att blomma. Växten är som sagt mycket giftig och det var den främsta anledningen till att jag slutade med dem. Jag ville ju inte glömma att varna folk med barn och djur när jag sålde plantorna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spikklubba

Olle

Annons:
Jassan
2015-06-18 08:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Då är vi väl amatörer bägge två.😃Fast i olika grader skulle jag misstänka. Jag älskar blommor o har planterat ner allt jag kommit över…så här är det ganska trångt. Okej men då ska jag se till så irisens rotknölar får lite mera luft o därmed hoppas på bättre blomning. Trädgårdsirisen har jag på ett annat ställe, nere vid mitt plank o där är det mer fuktigt. Jag har många av dom…jag har en bild på det men den är inte så bra..ska ta en ny bild då dom blommar för just nu blommar varken strandirisen eller vallmon riktigt.

Jag har inget emot att rådjuren äter mina växter heller…för precis som du älskar jag djur oxå. Ibland tänker jag att om dom äter mina blommor så låter dom grannens blommor vara..😉

Jaså du har en hel äng….häftigt. Spikklubba…okej den var lite intressant. Giftig..hua. Jag har just sått rosenbönor…fick dom av en vän…ska bli kul att se hur dom blir? De har redan växt en sådär 5-7 cm. Så kul att se när när det växer.

https://jazzans.wordpress.com/

Jassan
2015-06-18 09:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Måste visa knoppen på den iris som jag inte vet vad för färg det blir. Ser mörklila ut. Spännande.🙂 Bilden blev lite suddig…suck.

https://jazzans.wordpress.com/

OlleA
2015-06-18 10:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Fast min "trädgård" är absolut inte typisk för medlemmar i Sällskapet Trädgårdsamatörerna. De flesta har väldigt fina, välskötta trädgårdar där alla växter har sin givna plats. Här ska det inte vara några raka linjer eller strikta rabatter, utan en vild och levande miljö där både små och stora djur kan trivas. Däremot besöker jag gärna de andra medlemmarnas trädgårdar, för visst är det en upplevelse att se vad riktiga trädgårdsfantaster kan åstadkomma. Här är i alla fall en bild på min strandiris.

OlleA
2015-06-18 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

När jag flyttade in här 2002 var det en inte alltför välskött gräsmatta ovanför mitt hus. Lite ängsblommor som prästkragar, rödklöver, blåklockor mm hade börjat vandra in, så jag bestämde mig för att ta fasta på detta och göra en äng av det hela. Jag lät det växa och gjorde några såytor där jag sådde in olika ängsfröblandningar. Ängen är alltså en alldeles äkta fuskäng (en riktig äng tar minst hundra år att skapa) men det rika insektslivet jag först var ute efter har verkligen kommit. Fina dagar fladdrar massor av fjärilar omkring här, och även humlor, bin, blomflugor, skalbaggar, gräshoppor osv är det gott om. Där det finns mycket insekter kommer också mycket fåglar, så jag satte förstås upp några holkar i området också. Vill rådjuren komma fram och beta på ängen, är de också välkomna. I början slog jag ängen med lie varje höst, men numera kör jag över den med en slåtterbalk som ger samma effekt.

OlleA
2015-06-18 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ängen är inte stor, kanske 20 x 30 meter. Men dock en liten plätt fylld av mångfald. Det är svårt att fånga mängden av blommor på bild, men här kan du ana ängsskallra, rödklöver, tjärblomster, prästkrage, rödfibbla, slåttergubbe och en del annat.

OlleA
2015-06-18 10:58
#12

Spännande med den mörkblåa trädgårdsirisen förresten, det glömde jag visst skriva. Den blir säkert jättefin! 🙂

Olle

OlleA
2015-06-18 19:13
#13

Och den gula blomman vid dina fina strandiris och jättevallmo är en gul daglilja, troligen Hemerocallis lilioasphodeus.

Olle

Annons:
Jassan
2015-06-18 23:06
#14

Oj, så häftigt…en äng. Så du är medlem i "Sällskapet Trädgårdsamatörerna". Coolt.

Jag har ju då en vanlig trädgård med rabatter o gräsmatta. När jag flyttade hit så var trädgården en enda soptipp….det tog mig några år innan jag fick till den o sen har jag ju klart bara fortsatt..man blir aldrig färdig med en trädgård. 

Oj vad fin strandiris du har..den var ju nästan lila. Otroligt bra fotat som vanligt. Du är verkligen duktig på det. Javisst är det spännande med min mörka iris…hihi. 

Aha, en gul daglilja…hm…jag har haft andra dagliljor som sett annorlunda ut. Dom tog så mycket plats sen så jag gav bort dom.

Så mysigt det verkar hos dig….älskar att djur o natur trivs så bra. Härligt!

https://jazzans.wordpress.com/

Jassan
2015-06-20 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nu har min hemliga Iris slagit ut o den blev helt mörklila eller blå…beroende på ljuset.. Jättefin.😃

https://jazzans.wordpress.com/

[Sabina]
2015-06-20 20:51
#16

Oh, den var verkligen jättevacker! 😍
Jag tänker osökt på svenska flaggan med det gula och blåa 🙂

OlleA
2015-06-20 23:04
#17

Precis vad jag också tänkte på. En riktigt svensk iris! 🙂

(Att den heter "germanica" (tysk) på latin kan vi glömma. 😉)

Olle

Jassan
2015-06-20 23:20
#18

#16  #17  Jamen det har ni ju rätt i hihi. Det tänkte inte jag på. Jaså heter den tysk på latin ….vad du kan Olle.👍

https://jazzans.wordpress.com/

Upp till toppen
Annons: