Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

Aklej

2015-06-15 11:11 #0 av: Jassan

Just nu blommar alla mina aklejor, jag tycker dom är så fina så jag ville dela med mig lite. Glad

Anmäl
2015-06-15 11:14 #1 av: Jassan

Den rödvita aklejan kom inte riktigt med i bildspelet så jag lägger upp den igen.

Anmäl
2015-06-15 14:07 #2 av: [Sabina]

Aklejor är underbara, söta och lättskötta.
Jag hade också många olika sorter i min förra trädgård och lät dom korsa sig med varandra till nya varianter.
Jättetrevligt, då det faktiskt fungerar Glad

Anmäl
2015-06-15 16:41 #3 av: Jassan

#2  Korsar dom sig? Det roliga med aklejor är att dom finns i så många olika  färger o även utseenden.

Anmäl
2015-06-15 16:47 #4 av: [Sabina]

Javisst, de korsar sig men efter flera generationer brukar de gå tillbaka till vildformen igen, dvs den med enkla blommor och blå-violett färg, så om man vill ha andra färger i sin trädgård så får man så/plantera nytt. Men detta med att de går tillbaka till ursprungsformen tar flera år Glad

Anmäl
2015-06-15 16:51 #5 av: Jassan

Aha!  Jag har aklejor på baksidan oxå o dom har ju alla blivit blålila. Men är det inte så att många blommor gör det? Jag tycker mig ha sett att en del gärna ändrar färg. Tex Hortensia o Riddarsporre?

Anmäl
2015-06-16 00:04 #6 av: [Sabina]

#5 Riddarsporren kan jag tyvärr inte uttala mig om.
Men hortensian har blivit blå därför att den står i surare jord än tidigare. Hortensia som står i sur jord (dvs lägre pH) blir blå medan om samma växt planteras i normalt pH så blir de rosa. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.