Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 1551 ggr
Aleya
2015-06-14 11:56

Orkidée som torkar

Jag har en orkidée jag fick 2013. Den blommade när jag fick den och sedan har den inte velat vara med. Den hade i början två stänglar(?) men den ena torkade bort så den har bara en kvar.
Den kvarvarande har fått stå ut med misshandel. Vattnad varannan vecka och en flytt.

Nu har den börjat blomma, och jag ser även att en ny kvist håller på att komma på stängeln. Men mitt problem är att den för någon vecka sedan märkte jag att den enda stängeln började torka ihop(hittade inget sår eller dylikt) och stängeln verkar ändå vid god vigör och blommar och har sig.

Vad kan detta bero på? Törs jag ta bort det som torkat?
Eller är det dags att slänga denna orkidéen?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Regale
2015-06-14 12:47
#1

Det som torkat är dött och kan tas bort.

Aleya
2015-06-14 14:10
#2

Men det verkar fortsätta sprida sig. Fast jag klippt med marginal. Ska det verkligen bli så? Eller är det någon sjukdom?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Omorika
2015-06-15 08:32
#3

Du har ingen bild?

Tror inte det är en sjukdom, utan snarare att plantan får för lite vatten för att underhålla sina stänglar och väljer därför att döda den ena till fördel för den andra. Orkidéer är känsligs för låga temperaturer och drag.

Den får heller inte stå för blött, doppvattna den 1 gång/vecka och låt inget vatten vara kvar i krukan eller på fatet. Den klarar mer sällan vattning men blommar då inte så ofta. Så länge den har gröna blad går det att få en orkidé att blomma om.

På trädgård iFokus vet jag att det funnits en artikel om Brudorkidén

Aleya
2015-06-15 20:37
#5

Har snart bilder att visa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Amandla
2015-06-15 20:40
#6

Eller så kan man låta den stå med vatten halvvägs upp i krukan! Det har mina brudorkidéer gjort sen jag läste tipset för flera år sen, och de mår jättegott av det. Båda håller på och bildar knoppar nu igen 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Aleya
2015-06-15 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Jag har nu fotat stället jag klippt. Ursäkta kvallan. Men det jag vill få fram är att det ändå blir torrt där jag klippt, fast jag höll mig nedanför själva de torra bladet.

Jag vattnar som man bör nu när den är här, men det kanske är försent.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Omorika
2015-06-16 18:56
#8

Det där är helt normalt. Klipper man av stängeln så torkar änden lite. Fortsätter den att vissna är det för att den inte kommer blomma där igen. Den delen med blommor ser frisk ut. Ibland blir det lite vila för blomman. Du kan göra som #6 säger också har hört att det kan va bra för mig funkade det inte.

Aleya
2015-07-06 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack för hjälpen. Nu mår min lilla orkidé bra igen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Handikappadmus
2015-07-09 20:52
#10

Jättefin! I vilket läge står din för mina brukar alltid bli lite solbrända på rötterna obs att jag inte har i direkt solljus

Aleya
2015-07-09 21:11
#11

#10 har nyss flyttat till nytt och jobbar tidigt. Brukar ha sol på kvällen i köket. Har aldrig fått brända rötter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: