Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1803 ggr
Linusidah
6/12/15, 1:02 PM

Körsbärsträd blommar bara i toppen

Jag har två körsbärsträd (sura körsbär) som håller på att se riktigt risiga ut och de senaste två åren har de bara blommat och fått blad i toppen, resten ser ganska sorgset ut. För fyra somrar sen  blommade de hur mycket som helst och vi fick körsbär i drivor. Måste jag kapa ner mina fina träd nu eller finns det hopp för dem?

Lite svårt att se men det ljusgröna högst upp är blommor och blad mot den mörkgröna granen.

Annons:
VästkustFia
6/13/15, 9:51 PM
#1

Jag har samma problem.  Kommer nog att ta fram sågen när årets bär mognat och plantera nytt istället. Men har någon en bättre lösning vore det intressant att höra!

Omorika
6/15/15, 8:37 AM
#2

Det kan vara försent att rädda men om jag skulle försöka skulle jag göra såhär.

1 ta bort alla döda kvista och lämna då inga tappar kvar utan de ska klippas in mot närmsta grenklyka eller gren. Kolla hur mycket ljus de får in i kronan. Är det tätt med blad ytterst i kronan så glesa ut lite men ta inte några grenar som är större än 5 cm i diameter.

Sen gödsla ordentligt. De näringsupptagande rötterna ligger oftast i ytterkant på kronan så gödsla gräsmattan där.

Ser nu på bilden att ni tagit bort kvistar runt stammen och lämnat så kallade tappar, det kan vara att nån sjuka tagit sig in via dem. Kapa bort alla grenstumpar in mot stammen men skada inte stammen.

Hoppas ni får liv i körsbären.

Upp till toppen
Annons: