Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vilda växter och ogräs

Vad heter blomman?

2015-06-08 14:23 #0 av: Vifyra

Luktar jättegott. Är ca 30-50cm hög. Lila

Anmäl
2015-06-08 14:27 #1 av: Jassan

Tror dom heter Alliumbollar?  Sorkar gillar inte dessa blommor.

Anmäl
2015-06-08 14:27 #2 av: Regale

Ser ut som en allium.

Anmäl
2015-06-08 15:41 #3 av: Vifyra

Tack för svaren

Anmäl
2015-06-08 23:13 #4 av: Vifyra

Har kommit fram till att det borde vara en kirgislök. Har trott tidigare år att det var något slags ogräs. Är jätteglad att jag och min sambo lät dom vara i år. Jättefin blomma. Ska köpa lökar till hösten och plantera ännu mer, speciellt där vi har sorkar :))

Anmäl
2015-06-08 23:14 #5 av: Vifyra

Ska tillägga att vi alltid har klippt ner dom innan dom har börjat blomma

Anmäl
2015-06-08 23:34 #6 av: Regale

Min mormor torkade allium med fröställningar, och använde dem som eterneller.

Anmäl
2015-06-09 06:57 #7 av: Sissibi

Självsår sig gärna , men det tar några år innan löken växer till sig och börjar blomma , jag låter dem stå i en häck .

Anmäl
2015-06-09 08:42 #8 av: Vifyra

Ok tack för tipsen 🙏🙏

Anmäl
2015-06-09 10:19 #9 av: Jassan

Så roligt då man får glada överraskningar i trädgården. Visst är dom fina dessa stora lila bollarna. Jag har mina mellan orangea nejlikrot o knallgula smörbollar. Dessa tre färgerna är en riktig färgklick i min trädgård. Jag tror bestämt att jag oxå vill ha fler. Skämtar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.