Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2375 ggr
MoaL
2015-06-07 23:24

Passionsblomma, art?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

För flera år sedan fick jag en stickling av en passionsblomma av min farmor. Hon sa att det var en passionsblomma i alla fall, men den har aldrig blommat, vare sig hos henne eller hos mig, antagligen för att den vill ha lite kyla eller något sådant. 

Jag misskötte min stackare ganska rejält de första åren, för den tål inte att bli det minsta torr, och jag var sisådär på att vattna. 😊 Då slokade den ihop och tappade blad, vilket resulterade i att jag klippte av de fina rankorna och satte om dem igen, ett par-tre, fyra, kanske fem gånger eller så, ähum… Som sagt, jag var inte så flitig på att vattna. De senaste två åren har jag blivit tvärtom, jag vattnar som bara den, och min passionsblomma trivs som aldrig förr. Nu under våren har den, liksom många andra av mina växter, fått en ordentligt tillväxtspurt. Vissa av bladen är helt enorma. 😍 Fast inga blommor. Inte för att just det gör mig särskilt mycket, men jag hade verkligen gärna velat veta vad för slags passionsblomma det är. Går det att se bara på bladen? 

De är tredelade, majoriteten av dem i alla fall. Några få stycken är hela av någon anledning, men de är uppenbarligen avvikelser. Jag har växten i ett östfönster där den trivs finemang. Går det att få reda på vad det är för art, eller krävs det en blomma för det?

Bifogar några dåliga blixtbilder, bland annat en på ett av de stora, normalformade bladen, samt en på två av de "ovala" bladen, samt på ett litet bebisblad. 🙂

Tack på förhand!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Tant Grön
2015-06-08 11:36
#1

Utan att se blomman så är det nog omöjligt att säga.

isabella93
2015-06-11 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ser ut som min som jag fick upp av frö från en butiksköpt passionsfrukt (de yngre bladen har djupare flikning än detta), så Passiflora edulis kanske? Den kan ta ganska många år på sig innan den blommar beroende på hur den sköts, och det verkar som att en del plantor aldrig blommar.

Upp till toppen
Annons: