Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 5752 ggr
Silver83
2015-06-02 11:52

Utrota parkslide

Finns det nån som har ett bra tips på hur man får bort parkslide? Vill gärna utrota den så gott det går, med vilka medel som helst.

Sägs ju att kopparspik ska ta död på saker, men funkar det på denna? Nån som testat?

Alla metoder mottages tacksamt, vill bli av med den på ett eller annat sätt.

Annons:
Inkanyezi
2015-06-02 12:09
#1

Nejdå, kopparspik tar inte död på den.

Det är inte svårt att kontrollera slide-växterna. Det är bara arbetskrävande och metoden är helt manuell. Man drar helt enkelt upp jordstammarna och fortsätter med det tills man har fått bort den, vilket kan ta ett par år.

Gronstedt
2015-06-02 12:29
#2

… och man låter de uppdragna växterna vissna helt och lite till på öppen innan man lägger dem någonstans där de kan gro, annars sprider man bara eländet.

Silver83
2015-06-02 12:32
#3

Då är det bara att börja gräva med andra ord? 😉

Inkanyezi
2015-06-02 12:42
#4

Enklast är att torka jordstammarna lite lagom och sedan bränna dem.

Men det tar tid att bli av med dem, de är lättare att hålla inom ett visst område än att utrota helt. Men som sagt, det är arbetskrävande.

Silver83
2015-06-02 12:45
#5

Ja då får jag satsa på att hålla inom ett visst område till att börja med. Den dyker ju upp överallt!

Tant Grön
2015-06-02 17:36
Annons:
Silver83
2015-06-02 19:16
#7

#6 Ha, ja det hade ju varit nåt 😉 Det kanske är nu man ska bli rik med andra ord 😃

Gronstedt
2015-06-02 19:20
#8

#7: Men allvarligt, ät upp dem - eller i alla fall en del av dem. Torka och smula bladen och använd i soppor och röror, späda stjälkar kan skäras ned i sallad som de är, grövre stjälkar kan skalas/gröpas ur om man gitter. Eller linda in kött/fisk i tjocka lager av blad innan de hamnar i ugnen eller på grillen.

Tant Grön
2015-06-02 19:42
#9

Skämt åsido, jag har faktiskt sålt lite till en som hade borrelia. Erbjöd mej att skicka gratis, men hon ville betala. Det är rötterna som används. Tror dom skulle torkas. Vet inte om dom sedan mals till mjöl, eller vad man gör med dom. Dom innehåller visst retinol som kan förlänga livet, står det i alla fall i länken jag lade in.

#8 Är du säker på att bladen är ätliga? Har du provat? Är dom goda?

Gronstedt
2015-06-03 08:04
#10

#9: Jag har provat alla varianter jag föreslår. Växten innehåller en del syror, men det är ju inte direkt en stapelvara i skafferiet och inte mer skadligt än rabarber eller harsyra. Stjälkarna är mycket saftiga och syrliga som färska, men tappar snabbt den friska syran när de blir upphettade. Det blir dock inte otrevliga, utan fungerar ändå som utfyllnad i grytor etc. Bladen är också syrliga, men mindre saftiga och lite sega, så dem föredrar jag att torka och smula. Bra utfyllnad med svag syrlighet. Mycket späda fungerar de i sallader. Stora, sega blad är som sagt utmärkta att linda in grillstycken i. Om jag gitter ska jag prova att använda dem som omslag vid gropstekning.

Läs även på http://stadsodlingilund.blogspot.se/2013/11/parkslide.html för fler ätvarianter. Läs på http://u1356n3.webpool006.dandomain.dk/Minor/SE/Pn6421.Htm om det kemiska innehållet.

Årets skörd börjar växa mig över huvudet, så jag tror jag ska försöka mig på lite fler användningssätt i år. Och så ska jag prova att köra mitt den med mitt recept för vallörtsvin 😉.

Upp till toppen
Annons: