Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Gödsla aloe vera

2015-05-29 19:41 #0 av: evelinana

Hej!

Köpte idag min allra första aloe vera planta, på lappen står det att den ska ha gödning ungefär var fjärde vattning under växtperioden, och längre ner står det säsong jan-dec. Är det växtperioden? Har läst på andra sidor att man ska gödsla från vår till höst...

Om det är så att man ska gödsla under denna period, kan man använda hönsgödsel? Det innehåller väl mycket kväve (N), och ska ges under växtperioden om jag inte fattat fel? Glad 

Mvh Evelina

Anmäl
2015-06-03 17:43 #1 av: Snovit79

Jag har ärvt mammas aloe vera. Ja, inte plantan utan sticklingar. Och jag har aldrig gödslat dem under mina 20 år hemifrån. Aldrig sett min mor gjort det heller under min uppväxt. Det räcker att man planterar om dem t ex varje vår eller höst i större kärl eller tar sticklingarna till fler plantor. 

Anmäl
2015-06-04 11:44 #2 av: Wony

Vi brukar använda vanlig blomgödning i låg dos någon gång emellanåt. 

Anmäl
2015-06-05 10:10 #3 av: evelinana

Tack för svaren! Glad Får se hur jag gör, kanske lite gödsel ett par gånger om året? 

Anmäl
2015-06-11 17:48 #4 av: Sindri

Aloe är ursprungligen från Afrika och växer under mycket påvra förhållanden.
Jag har odlat flera sorters aloe i säkert 20 år och har aldrig gödslat dem. De växer så det knakar ändå.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.