Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 1924 ggr
Stallmima
5/27/15, 10:34 AM

Pallkragar

Vet ju många använder pallkragar till odling, men var köper/får ni dessa ifrån?   De sidor jag tittat på kostar de en smärre förmögenhet. Ut med era tips här  🙂

Annons:
anki1
5/27/15, 12:30 PM
#1

ågra fik jag av maken, från sitt gala jobb. andra köpte jag från vår lokala matbutik för 50 kr st.De hade så många oh ville bli av med dom.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Halvdansken
5/27/15, 1:26 PM
#2

Byggvaruhusen har äntligen fått upp ögonen för dem nu. Jag har köpt mina för runt en hundring (80 x 80) eller 150 (80 x 120).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tant Grön
5/27/15, 11:44 PM
#3

Förstår inte riktigt vitsen med dom. Tycker det växer lika bra eller bättre på friland.

Halvdansken
5/28/15, 9:41 AM
#4

Beror lite på vad för jord man har. Jag har lera och med pallkragar blir jorden uppvärmd fortare, det blir enklare att gräva, aningen bättre snigelskydd. Plus att jag tycker det är snyggt.
Sen är det ju friland, bara liksom "inhägnat friland".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
5/28/15, 3:12 PM
#5

#3 Jag bor utanför Uppsala där det är styv lera (jag kan alltså på delar av tomten dreja "jorden" rakt av) och upphöjda bäddar som pallkragar medför att jorden reder sig tidigare och ger mig även möjligheten att odla växter som vill ha en annan typ av jord. Skulle jag gräva en grop och hälla i ny jord, så skulle den bli lerjord igen inom ett par säsonger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

anki1
5/28/15, 5:09 PM
#6

man kan stapla dom på höjden och få "upphöjda" odlingsbäddar. Bra om man har svårt att komma ner, eller är sittande.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Tant Grön
5/28/15, 11:37 PM
#7

Jo, jag har ju sandjord. Har aldrig odlat i lerjord, men kan tänka mej att det är svårt. Men här på kolonin är det många yngre som odlar i pallkragar och det är väl bara en modesak. Det kostar ju en hel del att köpa dom, och sedan köper dom en massa säckar med jord och fyller med. Fast jorden här är väldigt bra. Jag vill ju helst att det skall löna sig att odla. Kan inte komma på en enda grönsak  som blir bättre i pallkragarna. 🤔

Regale
6/14/15, 9:22 PM
#8

Ja. Som 4 säger. Upphöjd odlingsbädd blir fortare uppvärmd än odlingsbädd i marknivå.

Kanske kombinera med täckodling, på ett smart sätt?

Någon som kombinerat djupsäng med pallkragsodling?

mmillann
6/16/15, 10:55 PM
#9

Vi har två pallkragar och land, vi mixar hälften köpt jord och hälften från landet och de växer bra. Har potatis i ena och i andra är det blomkål, mangold och tomatplantor.

Himmelsblå
6/18/15, 1:14 PM
#10

Är ju enkelt att snickra själ dessutom… :)

HellviHumle
6/18/15, 9:52 PM
#11

Jag gör upphöjda rabatter för att slippa kirskålen. Markduk och ett par lager cementhålsten, traktordäck, lecablock eller vad jag nu får tag på. 

HH

Upp till toppen
Annons: