Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Köksväxter, kryddor och läkeörter

Rabarberblommor

2015-05-21 12:42 #0 av: Torahzen

Min rabarber blommar. Ska jag knipsa av blomman eller bara låta den vara?

♥♥♥ Livet är nu - lev det väl! ♥♥♥
Tora, Sajtvärd på Feng Shui

Anmäl
2015-05-23 09:13 #1 av: Pialinn

Klipp av,  har jag fått höra, men vet inte varför

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anmäl
2015-05-23 16:01 #2 av: VildaVittra

Jag ska låta min blomma, tänkte fröså några tusen rabarberplantor till att sätta i kirskålsfältet (har märkt att kirskål inte gillar rabarber även om den inte dör helt). 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-05-24 16:31 #3 av: Sindri

Hmmm.....vill inte sabba nåt för dig, men min kirskål växer glatt mellan rabarberstjälkarna. Finns INGET som hjälper på det otyget.
Jag grävde upp alla plantor på ett område och satte myskmadra där. Det har hållit sig jättebra i flera år, men så har jag varit borta lite för länge några gånger och nu har kirsen fått fäste där också.

Anmäl
2015-05-24 16:39 #4 av: [peter54]

Jag fick lära mig som barn att man aldrig ska låta rabarbern blomma om man vill använda stjälkarna att äta för att de efter blomning blir mer träiga, jag vet inte om det är sant, men vi tar alltid bort blommorna på rabarbern.

Vi har inte kirskål, men precis samma problem med den förb … spanska körveln, den tar över all annan växtlighet. Nu har den redan börjat blomma så smått, så det är dags att ta fram lien. Jag har märkt att "utmattning" är det enda sättet att tränga tillbaka den, alltså att slå av den med lien efterhand som den växer upp igen och aldrig låta den gå i frö.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2015-05-24 17:51 #5 av: Torahzen

OK, rabarberblomman ska bort!

Anmäl
2015-05-26 19:01 #6 av: [tk1971]

Jag har också hört att blomman ska tas bort, för den stjäl energi från de ätliga delarna.

Anmäl
2015-05-26 19:15 #7 av: Torahzen

Blommorna är borttagna. Tack alla!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.