Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Kruka i frigolit, hål i botten.

2015-04-30 12:54 #0 av: Guldpaddan

Jag har köpt en ganska stor kruka i frigolit. Jag tänkte ha den på min balkong, och den ska stå ute året runt med humle i.

Min fråga, tjejen på plantskolan sa att jag skulle göra ett hål i botten. Men jag glömde fråga var det är bäst att sätta hålet.
Krukan har en förhöjning mitt på bottenplattan.
Ska jag göra ett hål i den eller tror ni att det är bättre att göra det längst ner, i botten som står mot golvet. Krukan blir inte så utsatt för regn, så min spontana tanke var att göra den i upphöjningen.

Anmäl
2015-04-30 16:39 #1 av: parsley

Gör du hål i upphöjningen som borde det samlas lite vatten längst ner så växten får en liten vattenreserv till skydd mot torka.

Anmäl
2015-05-01 10:55 #2 av: anki1

Jag håller med. Jag brukar göra så. Om det inte finns nån upphöjning gör jag hålet någon cm upp på sidan  från botten,.

Anmäl
2015-05-03 13:39 #3 av: Guldpaddan

Tack snälla för svaret!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.