Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 1761 ggr
julia12313
4/20/15, 4:47 PM

Ta hand om Syren?

Jag har precis planterat 2 stycken små syrener i min trädgård, ( Syringa vulgaris ). Dom båda ligger utsatta så dom får solljus varje dag och har även gott om utrymme. Men, till saken.

Jag har försökt läsa på lite om syrener men har inte riktigt hittat det jag letat efter. Det jag undrar är vad syrenen kräver att jag gör? Måste jag vattna den dagligen eller sköter regnet det? 

Även lite annan fakta om syrener vore jätte kul att höra!

Tack på förhand :)

Annons:
Åsa S
4/20/15, 8:11 PM
#1

Du måste vattna regelbundet första odlingssäsongen, rejäla rotblötor 1-2ggr i veckan kanske mer ifall det blir väldigt hett och varmt. Det kan ta 2-3år för syren att etablera sig innan den börjar växa. Håll jorden öppen runt syrenerna så mår de bättre än om det växer gräs ända in mot dem.

VildaVittra
4/20/15, 10:12 PM
#2

Du kan även beskära dom rejält nu första året ,så blir busken tätare. 

Roliga fakta om syren? Vet du att man kan göra saft på bondsyrenens blommor precis som man gör med fläderblommor?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
4/22/15, 2:18 PM
#3

Man kan göra likör också av blommorna. 😃🍸

julia12313
4/22/15, 5:37 PM
#4

Tack för svaren! De där med saft och likör lät extra roligt! :)

Magi-cat
4/22/15, 6:18 PM
#5

Kan man få receptet? 🙂Eller är det precis bara som fläder?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
4/22/15, 6:24 PM
#6

#5 Det är precis som flädersaft, men jag brukar ta dubbelt så mycket blommor och sedan rensa bort allt grönt. Bästa smaken anses blå/lila blommor ha.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Magi-cat
4/22/15, 6:41 PM
#7

#6 Tack! Då är det bara att vänta på blomningen! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: