Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 10316 ggr
Sarah
2015-04-18 08:42

Skogsmark till gräsmatta

Hej :) Vi har precis köpt hus med ganska mycket skogsmark på tomten. Jättetrevligt med blåbär, men inte på tomten där man vill ha gräsmatta :) Är det någon som sitter inne på tips om hur man förvandlar skogsdelen till trädgårdstomt? Är inga träd, utan bara öppen bärskog med stenar och ris. Är inte helt lätt att ta sig dit med maskiner för att gräva ur, utan mycket får ske med handkraft :S Tack på förhand :)

Annons:
tlover
2015-04-18 08:56
#1

Vi ska göra om skogsmark till ängsmark nu så jag kanske har lite tips i alla fall.

Vad som kan skapa problem är jordens PH, torven och stenarna.

Torven skulle det nog vara bäst om man bränner bort, då får du bort torven och du höjer PH värdet vilket du antagligen behöver alternativt kan du plöja ner torven men med tanke på att du inte kan få dit maskiner kan det bli svårt.

Ang PH värdet så är det antagligen för surt, men för att vara säker så bör du kolla upp jordens PH vilket du kan göra genom att se vilka slags växter som växer där eller med PH prov.

Du måste också kolla upp vad fröblandningen du ska sätta ska ha för PH värde, vilket antingen står på förpackningen eller så kan du fråga där du köper fröblandningen. Vet dom inte det så bör du hitta ett nytt ställe att köpa fröna på.

PH värdet behöver däremot antagligen höjas, frågan är snarare hur mycket. PH värdet höjer du sen när du vet hur mycket du behöver höja med aska, gödsel (inte konstgödsel) eller kalk.

Stenarna kommer jag inte på nått bra just nu, jag får fundera på det.

l'm back

Halvdansken
2015-04-18 17:52
#2

Vänta!!! Gräsmatta är egentligen väldigt tråkigt, och en stenig skogsmark är ju som gjord för woodland med rhrododendron och andra vackra växter.

Hur mycket handlar det om? Att försöka omvandla sur jord till gräsmatta betyder att ni kämpar mot naturen, som #1 beskriver. Bränna, gräva bort, kalk….

Ge det ett år, köp trädgårdsböcker, och läs om vilka växter som kommer att älsa att bo där. Gör ingenting första året. Titta och ta foton.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sarah
2015-04-18 18:04
#3

Vi vill inte ha skogsmark där :) Vi vill ha platt gräsmatta och trädgårdstomt. Det är tillräckligt med skog runt om.

Sarah
2015-04-18 18:05
Halvdansken
2015-04-19 11:49
#5

Suck… det är nog bara jag som blir så avundsjuk… försöker skapa lite woodland i denna platta gräsmatteöken…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sarah
2015-04-19 11:51
#6

:P Vi bor på landet precis i skogskanten, med väldigt få grannar. Allt vi vill ha är en gräsmatta och grönsaksodlingar runt om :)

Annons:
tlover
2015-04-19 12:29
#7

#6 Ska du ha bärodling så bestäm var det ska vara innan du börjar att kalka. Bär vill ofta ha lågt PH

l'm back

VildaVittra
2015-04-19 16:16
#8

Jag gjorde om skog till gräsmatta där jag bodde förut och det jag gjorde var att dra bort så mycket blåbärsris som möjligt med rötterna, sedan eldade jag hårt på marken, ovanpå det lade jag sedan flis ungefär 10 cm och sedan ett lager jord som jag sådde gräs på. Skulle blåbären kika upp, så dör de ganska raskt när man börjar klippa gräset.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sarah
2015-04-19 16:21
#9

Eld och kalk och sen ny fyllning. Got it :) Tack hörni.

tlover
2015-04-19 21:16
#10

#9 Kolla bara PH värdet innan du kalkar, det kan hända att du inte behöver så mycket kalt beroende på vilket gräs du ska sätta och kalk kostar ju pengar.

l'm back

Sarah
2016-02-01 23:00
#11

Halvdansken, jag har tänkt om :p en större del skogsmark blir kvar. Har du några roliga tips? Rhododenderon har jag fattat, men mer?

tlover
2016-02-02 00:02
#12

#11 Bär gillar oftast mark av skogstyp el vad man kan kalla det, riktigt vackert kan det vara också.

l'm back

Halvdansken
2016-02-02 15:14
#13

#11. Klokt!

Ormbunkar, ljung, myskmadra, hosta, kaukasisk förgätmigej, Nunneört, mer ormbunkar, lökväxter, nävor, primula (om det är fuktigt). Och Ensian, helt underbar klarblå liten växt som ska ha det surare än vad jag lyckas med.

Googla växter i surjord så får du massor med förslag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
kickboard
2016-02-14 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här i Finland är det populärt att flytta skogsmark in i trädgården.  Det kallas kuntta, kan beställas för hemtransport.

Upp till toppen
Annons: