Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2397 ggr
Diremone
4/9/15, 9:31 PM

Nybörjare önskar råd. Vindruvor, Björnbär etc

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hej!

Jag och sambon har nyligen flyttat till vårt nya hus och fick med ett växthus på köpet. Spännande =) Dock är jag inte så bra på det här med odlande och växter så jag önskar lite råd om hur jag ska ta hand om de plantor som redan finns i växthuset. De är nog ganska "nya" allihopa då växthuset endast är ett/två år gammalt.

I växthuset finns björnbär (Rubus 'Lochness'), blåa vindruvor (Vitis 'Zilga'), gröna vindruvor (vet ej sort men enligt säljaren ska det vara en planta med blå och en med gröna druvor), physalis, någon form av chili/paprika-planta samt en annan planta som jag inte har någon aning om vad det kan vara.

Jag undrar först och främst hur jag ska behandla dessa plantor idag, nu i april?

Har tagit bort "frusna" blad från björnbärsplantan och där kommer det massa nya skott/blad där de gamla bladen satt… men den är så lång och bara långa rankor… Hur spaljerar jag bäst upp den? Kan/bör jag klippa i den?

På den blåa druvan tycker jag det ser ut som om det är knoppar på väg på sina ställen.
Den gröna druvan vet jag inte ens säkert om den lever faktiskt.. har inte kunnat hinna några säkert "levande" knoppar…
Hur göra jag med dessa? Har läst mig till att druvor ska beskäras typ vid jul? Men hur gör jag med dem nu? Ska de bara få vara som de är till i vinter?

Physalisen och chiliplantorna har jag inte den blekaste om vad jag ska göra med, vet inte ens om det är något liv i dom… tips?

Den sista mystiska plantan (den på bilderna med två skott ur marken) har jag klippt ner. Den var som en stor torkad plym som bösade massor! Har ingen aning om vad det kan vara för växt och har tyvärr ingen bild på hur den såg ut innan… någon som har en ide?

Är tacksam för alla tips och all hjälp men jag förstår inte "fackuttrycken" så gärna enkla förklaringar om saker och ting =)

(Admin får flytta inlägget om det hamnat i fel kategori =)

Annons:
sangheim
4/10/15, 12:36 PM
#1

Gu va spännande!!! Kan tyvärr inte hjälpa dig något då jag också är ny på de här med växthus.

Diremone
4/10/15, 2:33 PM
#2

#1 Attans, men då kanske vi kan lära oss lite nytt här båda två =)

Chestnut
4/10/15, 9:03 PM
#3

Chili/paprika är bara 1 åriga så släng de gamla plantorna och plantera något annat där istället.

Med vänliga hälsningar
Chess

Åsa S
4/10/15, 9:56 PM
#4

Vet inte var du bor riktigt Floby säger mig inget men den blå vindruvan Zilga klarar -40C och blir extremt stor. Så bor du inte jättelångt norrut skulle jag föreslå att du flyttar ut den ur växthuset nu när den är ung och lättflyttad, för den växer så kraftigt att inget annat kommer ha chans konkurrera med den.

Tant Grön
4/10/15, 11:06 PM
#5

Det finns en sorts Physalis, gyllenbär , som kan vara härdig. Jag skulle vänta med att ta bort den.
Chili är flerårig, men inte i ouppvärmt växthus.
Den sista bilden ser ut som sparris.

Åsa S
4/11/15, 8:33 AM
#6

Gyllenbär är INTE fleråriga de klarar dock kyligare somrar än kapkrusbär men minusgrader klarar de inte + gyllenbär är ettåriga och inte fleråria som kapkrusbär. Gyllenbär frösår sig dock en hel del ifall man inte tar bort frukterna på marken.

Annons:
Chestnut
4/11/15, 9:36 AM
#7

#4 Tippar på att Floby är i zon 3-4.

Med vänliga hälsningar
Chess

Tant Grön
4/11/15, 12:09 PM
#8

#6 Gyllenbär härstammar från Nordamerika. Jag har hört att dom är fleråriga, men har inte provat själv. Kanske övervintrar dom inte på friland i Sverige.

VildaVittra
4/11/15, 4:34 PM
#9

#6 Gyllenbär är perenna, man kan övervintra dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Diremone
4/11/15, 10:36 PM
#10

Oj, bor inte i Floby längre :-P Jag bor mellan Borås och Herrljunga om det säger folk mer? Växthuset har ingen uppvärmning mer än solen då. #4 Okej, ja det låter ju smart att flytta den innan den blir för stor då :-) Vilken typ av plats bör jag välja? Tror vi har väldigt sandig jord här, bör jag gräva ett hål och fylla med någon annan typ av jord att plantera den i? Kan jag flytta den nu? #5 Haha, ja det ser ut som sparris, dock såg inte allt böset som stod där innan ut som sparris.. Men kanske har hon vi köpt huset av haft sparris i växthuset och så har några rackare börjat växa mellan rötterna på växten jag klippte ner. #5 #6 #8 #9: Jag får kanske helt enkelt låta physalis/gyllenbärsbusken stå som den är ett tag till, ge den lite vatten emellanåt och se om det blir nått liv i den. Är det typen som lever i flera år så kanske den trots allt klarat sig om man har tur då vintern ju var väldigt mild :-) Samma med chiliplantorna. Hur gör jag med bbjörnbären?

Upp till toppen
Annons: