Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Nybörjare önskar råd. Vindruvor, Björnbär etc

2015-04-09 21:31 #0 av: Diremone

Hej!

Jag och sambon har nyligen flyttat till vårt nya hus och fick med ett växthus på köpet. Spännande =) Dock är jag inte så bra på det här med odlande och växter så jag önskar lite råd om hur jag ska ta hand om de plantor som redan finns i växthuset. De är nog ganska "nya" allihopa då växthuset endast är ett/två år gammalt.

I växthuset finns björnbär (Rubus 'Lochness'), blåa vindruvor (Vitis 'Zilga'), gröna vindruvor (vet ej sort men enligt säljaren ska det vara en planta med blå och en med gröna druvor), physalis, någon form av chili/paprika-planta samt en annan planta som jag inte har någon aning om vad det kan vara.

Jag undrar först och främst hur jag ska behandla dessa plantor idag, nu i april?

Har tagit bort "frusna" blad från björnbärsplantan och där kommer det massa nya skott/blad där de gamla bladen satt... men den är så lång och bara långa rankor... Hur spaljerar jag bäst upp den? Kan/bör jag klippa i den?

På den blåa druvan tycker jag det ser ut som om det är knoppar på väg på sina ställen.
Den gröna druvan vet jag inte ens säkert om den lever faktiskt.. har inte kunnat hinna några säkert "levande" knoppar...
Hur göra jag med dessa? Har läst mig till att druvor ska beskäras typ vid jul? Men hur gör jag med dem nu? Ska de bara få vara som de är till i vinter?

Physalisen och chiliplantorna har jag inte den blekaste om vad jag ska göra med, vet inte ens om det är något liv i dom... tips?

Den sista mystiska plantan (den på bilderna med två skott ur marken) har jag klippt ner. Den var som en stor torkad plym som bösade massor! Har ingen aning om vad det kan vara för växt och har tyvärr ingen bild på hur den såg ut innan... någon som har en ide?

Är tacksam för alla tips och all hjälp men jag förstår inte "fackuttrycken" så gärna enkla förklaringar om saker och ting =)

(Admin får flytta inlägget om det hamnat i fel kategori =)

Anmäl
2015-04-10 12:36 #1 av: sangheim

Gu va spännande!!! Kan tyvärr inte hjälpa dig något då jag också är ny på de här med växthus.

Anmäl
2015-04-10 14:33 #2 av: Diremone

#1 Attans, men då kanske vi kan lära oss lite nytt här båda två =)

Anmäl
2015-04-10 21:03 #3 av: Chestnut

Chili/paprika är bara 1 åriga så släng de gamla plantorna och plantera något annat där istället.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2015-04-10 21:56 #4 av: Åsa S

Vet inte var du bor riktigt Floby säger mig inget men den blå vindruvan Zilga klarar -40C och blir extremt stor. Så bor du inte jättelångt norrut skulle jag föreslå att du flyttar ut den ur växthuset nu när den är ung och lättflyttad, för den växer så kraftigt att inget annat kommer ha chans konkurrera med den.

Anmäl
2015-04-10 23:06 #5 av: Tant Grön

Det finns en sorts Physalis, gyllenbär , som kan vara härdig. Jag skulle vänta med att ta bort den.
Chili är flerårig, men inte i ouppvärmt växthus.
Den sista bilden ser ut som sparris.

Anmäl
2015-04-11 08:33 #6 av: Åsa S

Gyllenbär är INTE fleråriga de klarar dock kyligare somrar än kapkrusbär men minusgrader klarar de inte + gyllenbär är ettåriga och inte fleråria som kapkrusbär. Gyllenbär frösår sig dock en hel del ifall man inte tar bort frukterna på marken.

Anmäl
2015-04-11 09:36 #7 av: Chestnut

#4 Tippar på att Floby är i zon 3-4.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2015-04-11 12:09 #8 av: Tant Grön

#6 Gyllenbär härstammar från Nordamerika. Jag har hört att dom är fleråriga, men har inte provat själv. Kanske övervintrar dom inte på friland i Sverige.

Anmäl
2015-04-11 16:34 #9 av: VildaVittra

#6 Gyllenbär är perenna, man kan övervintra dom. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.