Annons:
Etikettervatten-i-trädgårdenvattenväxter
Läst 3451 ggr
Chinilla
2015-04-06 15:44

Billigast grund till växthus

OJ jag blev så glad för det såg ut som att jag kanske ev kan tänkas fixa till ett växthus efter ett par somrars testodlande i billigt och flyttarbart plastväxthus på altan. Jag hörde nämligen att familjen hade ett rätt stort parti av stora gamla fönster som jag mer eller mindre kan få gratis till att bygga ett växthus avSkrattar. Men efter den första stundens lyckokänsla då jag börjat googla för att leta vad övriga delar kan kosta så har jag börjat blir alltmer osäker och nedslående. T.ex har jag sett att det finns två vanliga sätt som många göra sina växthusgrunder på,  antingen mura en ram under jord och upptill en bit eller att bygga upp en ram av lecablock istället. Lecablock kändes genast som ett hyfsat enkelt tillvägagångssätt men efter en snabb titt såg jag att de låg bra mycket högre i pris än jag trott. Min pappa som kommer hjälpa mig med bygget (tack och lov) är inne på att gjuta plintar el sätta kraftiga stolpar på några väl utvalda ställen och sedan bygga upp en träram ifrån dessa. Nu kan förvisso min pappa oändligt mycket mer om byggande än mig, men han  är samtidigt ganska så slarvig med vissa bitar så jag känner att jag måste undersöka allt själv riktigt ordentligt först så jag verkligen vet att det blir på ett sätt som jag önskar. Han skulle annars lätt kunna rafsa ihop saker utan någon större tanke på varken estetik eller längre hållbarhet än bara ett par år framåt.  Det jag funderar på är ifall vi sätter plintar på några väl utvalda ställen och jag enligt mitt eget önskemål gräver ut en viss nivå nedåt imellan dessa plintar också och fyller på med grus etc för att lägga marksten på insidan av växthuset, fungerar det då bra att bygga en träram liggandes på plintarna med enbart grus som täcker upp nedtill imellan dessa?  Är det inte risk att denna träram blir fuktig med tiden när de ligger så är min tanke.  Och hur blir det med myror och andra småkryp, tar sig inte de lättare in om det mellan plintarna bara är grus upp tills träramen tar vid. Och vad är annars billigast och vettigast sätt? Jag vill som ni hör inte bygga upp något som blir ett slarvbygge utan det ska ju vara ordentligt stabilt och hållbart en längre tid, men samtidigt för en så billig kostnad som möjligt. Dela gärna med er av era erfarenheter och tankar.

Annons:
VildaVittra
2015-04-06 15:50
#1

Fördelen med en murad nederkant på växthuset är att den agerar som en värmereserv nattetid, så odlingssäsongen förlängs. 
Bevakar du blocket så händer det att man kan få/köpa tegel för en spottstyver.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: