Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 1566 ggr
Oregano
4/5/15, 8:03 PM

Vad trivs vid komposten?

Äntligen har jag börjat bygga en kompost. Nu funderar jag på vilka växter som kan trivas alldeles intill, för jag vill göra det lite snyggare, plus att jag vill fånga upp den näring som läcker ut. Brännässla och vallört är nästan självskrivna, men finns det fler växter som skulle passa där? Det är skuggigt och ganska skyddat.

Annons:
VildaVittra
4/5/15, 8:07 PM
#1

Rabarber gillar näringsrikt och jättebalsamin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Oregano
4/5/15, 9:22 PM
#2

Kan rabarber verkligen trivas i skuggan? Jättebalsamin måste jag kolla upp, vet inte hur den ser ut.

VildaVittra
4/5/15, 9:26 PM
#3

Rabarber överlever i skuggan, även om den inte brukar bli lika omfångsrik som i solen. 
Jättebalsamin är något av en invasiv art, men den är ettårig och lätt att ha ihjäl om man inte låter den gå i frö (om man vill bli av med den). Men den är vacker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
4/8/15, 12:52 AM
#4

Jag har satt aklejor vid min kompost. På norrsidan har jag satt ramslök. På framsidan mot söder har jag satt en glasruta och där odlar jag tomater e.d.

Jag odlar nässlor, men skulle inte våga sätta dom där. Tror att rötterna växer in i komposten. Jättebalsamin är ett hemskt ogräs. 😮

pyromanen
4/13/15, 8:43 PM
#5

Rabarber tycker mycket om näring och klarar en del skugga.

Upp till toppen
Annons: