Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 2527 ggr
Sjuttan
2015-03-29 11:58

Sorkangrepp

Finns det någon som hittat dn fungerande lösning på sorkproblem ii gräsmatta?Där jag bor nu är problemet enormt  i hela området.  Det finns åkrar och gärden runt hus o trädgårdar.    Mycket tacksam för tips och råd.

Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
VildaVittra
2015-03-29 12:00
#1

Den enda lösningen jag vet om är att skaffa bondkatter och ha de frigående.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sjuttan
2015-03-29 12:20
#2

Ty värr funkar det inte här.  Själv har jag två katter  och en granne har SJU stycken  men det har ingen effekt på sorkarna.   Tack ändå!

Aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Spectabile
2015-03-29 14:29
#3

#0 Tänker du på åkersork eller mullvad som ofta kallas för mullsork?

sangheim
2015-03-30 14:18
#4

Har för mig de Ska finnas dosor du kan sätta ut i trädgården som ger ifrån sig ett tjut som inte vi hör som skrämmer de djur du vill ha bort. Har för mig det finns för sork och ev mullvad.

Tant Grön
2015-03-30 18:30
#5

#4 Köpte en sådan och satte ner i grönsakslandet. Nästa dag så hade sorken gjort en hög alldeles bredvid. Sedan gnagde dom i sig en massa potatisar som vanligt.

Sjuttan
2015-03-31 13:28
#6

Tack alla ni rara!    Mina  "sorkar"  lägger upp högar,  oavsett vad dom kallas.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Spectabile
2015-03-31 20:16
#7

#6 Då är det mullvad (mullsork) som du har i din trädgård. Jag bor som du med naturen inpå knuten. Under åren har jag nog testat de flesta knep, vindsnurror, äggskal i hålen, kaffesump, med mera, inget av det fungerar. Det bästa är fällor, jag har köpt på granngården och i år köpte jag ytterligare två. De kostade 79kr styck, de ser ut som en liten rävsax.  Öppna upp en av högarna och du kan känna med händerna hur gångarna går. Placera fällan så att "mulle" kan springa i den oavsett från vilket håll den kommer. Men var försiktig så du inte klämmer fingrarna när du laddar fällan. Placera en mörk hink över hålet, helst en svart och lägg en sten eller något annat tungt ovanpå så hinken inte blåser bort. Därefter får man utrusta sig med tålamod och åter tålamod. Kolla fällan varje dag för ibland har "mulle" bara tryckt upp en massa jord i hinken. Om det inte blivit fångst på några dagar så byt till en annan jordhög. Ha gärna flera fällor laddade samtidigt om du har möjlighet. Detta är det enda som fungerat hos oss.

Sjuttan
2015-04-03 10:38
#8

Tack för tipset.  Här finns tusentals högar,  undrar hur man hittar en hög där det verkligen finns någon,   för det kan väl inte finnas invånare i alla högarna?!   Måste säga att det känns en aning hopplöst!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Halvdansken
2015-04-03 23:15
#9

Sorkar puttar också upp högar. I alla fall de som bor här runtomkring.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kattöga
2015-04-04 19:01
#10

Våra vattensorkar fixar också till högar här. Katen gillar sorkarna, på somrarna kan hon plocka flera st per dag. Men hon har inte lyckats utrota dom än. 

Läste nånstans om någon som lagt ner rå sill i deras högar/gångar och lyckats få bort sorkarna till slut. Kan va värt att prova. "Miljöovänlig" metod isf.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: