Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1186 ggr
Soleii
2015-03-23 20:48

Vita "korn" i pelargonens kruka, vad är det?

Hej!

Jag köpte en liten pelargonstickling som jag planterade i en keramikkruka. Jag har upptäckt små vita korn som liksom dyker upp lite överallt, i jorden, vid sticklingen, runtomkring och även under jorden. Jag vet inte om det är mögel (det var min första tanke) men det är liksom inte mjukt och luddigt, utan är nästan som ett ganska mjukt sandkorn eller vad man ska säga. Hoppas att ni förstår hur jag menar. Upptäckte sedan mögel i påsen med jorden som jag använde, detta var dock "klassiskt" mögel och liknade inte det som finns i krukan. Borde jag plantera om sticklingen i ny jord? Är det något som kan vara skadligt?

Annons:
isabella93
2015-03-24 22:43
#1

Är du säker på att det inte är perlit? Det är små vita, porösa, mineralkorn som går ganska lätt att trycka sönder. Det brukar vara inblandat i de flesta blomjordar för att göra dem luftigare, och är inte skadligt.

Halvdansken
2015-03-25 12:24
#2

Det eller gödning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Soleii
2015-03-25 16:38
#3

#1 det är det kanske? Har inte sett det i blomjorden i övrigt, som jag planterat de andra blommorna i, men den kan iofs suttit i jorden som "kom med" sticklingen. Så himla bra, tack så mycket! Vad glad jag blev :) Låter exakt som det!

Upp till toppen
Annons: