Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 2437 ggr
Chestnut
3/22/15, 8:57 AM

Kan jag använda gödselstacken?

Jag har en stor gödselstack med hästgödsel där det längst bak legat i 5+ år och det allra längst fram är dagsfärskt så att säga ;) det är en blandning av halm, torv och spån som strö ihop med bajset. Jag ska odla i flera pallkragar är tanken. Kan jag använda "jorden" (det som förmultnat mest) och det lite färskare gödslet? Måste jag blanda med köpt jord? Tacksam för svar

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[evelinana]
3/22/15, 9:27 AM
#1

Jag använder gödsel "jord" från getter som är blandat med hö, funkar jättebra! Dock brukar jag blanda ut lite med köpjord för att det inte ska bli för näringsrikt. Tror inte att man måste göra det, med varken get- eller hästgödsel, men är osäker… får nog följa tråden lite och se vad som poppar upp :)

VildaVittra
3/22/15, 9:31 AM
#2

Det beror ju lite på hur mycket annat material som strö osv som det var utblandat med samt hur mycket näring som har läckt ut. Jag själv skulle testa att odla på det rena och då ta något näringsälskande som squash och rabarber. I värsta fall får man väl blanda ut det och så sena grödor istället som mangold och pak choi.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: