Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 6262 ggr
Anna
2015-03-21 10:16

Ta skott på succulent?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten succulent (någon sorts echeveria kanske?), där två av de översta bladen har brutits av. De senaste veckorna har det börjat växa ut skott där bladen satt - de växer riktigt fort, och jag funderar lite på vad som är bäst: låta de sitta kvar (isåfall hur länge?) eller ta dem och försöka få rötter på dem? Det känns som om de knappt får plats bredvid varandra längre… 🙂 Hur tar man bäst sticklingar från en sådan här planta?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
VildaVittra
2015-03-21 10:22
#1

De där bladen som gick av hade du kunnat stoppa ner i jorden och fått nya plantor. 
När bladet gick av, så toppade du plantan och då förgrenar dom sig, så skulle du toppa den igen så kommer den göra det igen, vilket är helt okej om du vill göra det, annars kan du stamma upp plantan och skapa ett litet träd istället och börja på ny kula med bladen från stammen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anna
2015-03-21 10:27
#2

#1 Jag bröt inte av bladen frivilligt, de förstördes under en flytt så de hade nog inte gått att rädda. Men tack för tipsen! :)  Stamma upp den lät ju lite kul faktiskt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
2015-03-21 10:28
#3

Om man vill knipsa av skotten - hur får de bäst rötter? Ner i jord eller ner i vatten?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

VildaVittra
2015-03-21 10:31
#4

I jord.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anna
2015-03-21 10:34
#5

Tack! 🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: