Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 10853 ggr
SolidShinta
3/15/15, 11:33 AM

Rota skott Aloe Barbadensis Miller

Hej,

Jag har ett skott på Aloe Barbadensis Miller som jag försöker att rota. Den har torkat någon eller några veckor efter den separerades från moderplantan och nu har jag stuckit ned den i lätt fuktad såjord (som nu har torkat) och försöker få den att rota sig. Nu har det gått ungefär en vecka och inget har hänt. Är lite rädd för att den bara ska torka ut och dö utan att få några rötter.

Någon som har några tips? Hur lång tid brukar det ta innan de rotar sig?
Har redan misslyckats en gång tidigare förra året. Då dog skottet hur mycket jag än försökte att hålla det vid liv. :(
Äger inte moderplantan själv.

Annons:
Sindri
3/15/15, 11:50 AM
#1

Hur tog du skottet? Hur ser det ut? Bara ett blad kan du inte rota. Det måste vara ett sidoskott. Då sätter du det bara i vatten tills det får rötter. Plantera gärna sedan i jord blandat med lite sand.
Jag har flera olika sorters aloe och har aldrig haft problem att få dem att rota sig. Ha tålamod bara.

SolidShinta
3/15/15, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så här ser den ut. Det är ett sidoskott. :)

Jag fick rådet att sätta den i såjord och även när jag sökt runt på internet så säger folk att man ska låta den torka lite sen sätta den i såjord och då ska den få rötter. Men som sagt, en vecka har gått och inget har hänt och förra gången så hände aldrig något utan den bara dog. :/

#1 Har du rotat många gånger? Hur mycket vatten använder du? Måste man byta? Ruttnade den inte?
Vill verkligen att den här ska överleva!

Sindri
3/15/15, 1:24 PM
#3

Ja, jag har rotat många gånger. Har odlat i minst 15 år och och har många olika sorters aloe, även Barbadensis. Sätter i vas eller glas beroende på hur stort skottet är. Bara stammen skall vara i vatten. Det kommer rötter utefter stammen.
Jag kan inte förstå varför du får rådet att torka skottet först. Jag ser att det är väldigt uttorkat för bladen är helt platta. De skall vara fyllda med gelé.
Men du får liv i den om den bara får vatten.
I Afrika har man traditionellt haft med blad på ökenfärder och då torkar de ihop, men med lite vatten sväller de och man kan få ut gelé.
Jag har själv provat på resor och det funkar hur bra som helst.

SolidShinta
3/15/15, 1:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3
Tack så mycket Sindri!
Jag ska försöka att rota den i vatten i stället då! :)

Borde jag skära bort litet i botten av stammen eller är det bara att sätta i den direkt i vatten?
Den har som "ådror" längst ned på stammen. Det ser lite ut som rötter, men de ligger klistrade mot stammen. Vet du vad det är?
"Bara stammen skall vara i vatten" Menar du då ända upp till där bladen börjar eller  bara allra längst ned?
Tack igen!!

Sindri
3/15/15, 4:55 PM
#5

Skölj bara bort jorden och sätt den i vatten, upp till där bladen börjar.
Aloe är en underbar växt. Jag har just nu ett operationssår som inte läkt ordentligt. Två omläggningar på sjukhus gjorde det inte bättre. Nu när jag lagt på aloeblad går det fort!
Nästa gång lägger jag på det så fort stygnen är borta.

SolidShinta
3/15/15, 5:51 PM
#6

Oj, ja det låter verkligen som en fantastisk växt! Hoppas att dina sår fortsätter att läka bra. Jag har en Aloe Massawana sedan tidigare men har inte använt den mer än att testa att ha gelen i schampoo 1 gång. Den är ganska ung och jag har inte riktigt fått grepp om hur man tar hand ordentligt om Aloe än. Tycker den blir lite hängig när jag snålar med vatten, men även när jag ger den mycket och sedan låter den torka upp.
Nu ville jag iaf ha en barbadensis eftersom den ska vara så bra för mycket. Hoppas att den tar sig i vattnet. Tycker redan att den känns lite tjockare i bladen igen. :)

En till fråga bara! Hur lång tid brukar det ta innan de rotar sig i vatten? Det verkar som att de där "ådrorna" var rötter för de lossnade från stammen när den stått i vattnet ett tag. Men antar att den behöver längre och fler rötter för att kunna stå sig själv i jord sen. Förra ägaren kallade den orotad.

Annons:
Sindri
3/15/15, 6:23 PM
#7

Kan du lägga ut en bild på din Massawana ? Det vore jättesnällt. Jag har flera sorter som jag inte vet vad de heter.

Kommer inte ihåg hur lång tid det tar, men det kommer. Den klarar sig länge i vatten, jag har glömt bort någon ibland, eller inte haft tid att plantera och det har gått bra ändå.

SolidShinta
3/15/15, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Javisst, klart jag kan! :)
Här är den. Den är lite vikt i två blad. Blev böjd i flytt och efter det så har de börjat vika sig lite då och då. Sen känns den alltid lite småledsen. Tror inte att mina Aloe kunskaper räcker till riktigt.

Sindri
3/15/15, 10:21 PM
#9

Tack för bilder. Den är så liten så det är svårt att se, men den liknar den aloen jag köpte för många år sedan. Då blommade den, men det har aldrig hänt sedan dess.
Aloen förökar sig genom sidoskott och i det vilda så dör moderplantan sedan. Jag har just kapat huvudskottet på den som kanske är Massawana, och krukan är full med ättlingar. Men huvudstammen har jag kapat och satt i vas och nu kommer det rötter. Vet bara inte riktigt vad jag skall ha den till, har så himla många aloer. Får fråga barnen om de vill ha fler.
Lycka till med din lilla planta. Jag är övertygad om att det kommer att gå bra, annars får jag väl skicka dig en ny stickling. Jag har krukan full. 🙂

SolidShinta
3/16/15, 11:16 AM
#10

Tack! Jag ska uppdatera om hur det går. :)
Rota i vatten verkar ju fungera så hoppas på det nu. :D
När du kapar toppen sådär, brukar du låta den torka lite i snittytan innan du sätter ned den i vatten?

Hur står dina Aloe? I vilket läge? Min Massawana har jag haft i snart 1 år nu och den växer mycket långsamt och har inte fått några skott alls som du kan se. Den är ungefär 20-25 cm hög, men har inte så breda, ganska långsmala blad.

Sindri
3/16/15, 2:04 PM
#11

Jag har aldrig torkat nåt innan jag satt det. Ner i vatten bara.

Kan inte svara på hur fort de växer. Det är lite olika. De står i ett söderfönster som är lite halvskuggat av ett glastak utanför. De tål torka länge, torkar ihop i bladen, men sväller direkt de fått vatten igen.

Men du…nu när jag tittar närmare på din Massawana så ser den precis ut som min Barbadensis! Den växer likadant som den jag trodde det var, men bara Barbadensis har de där ljusare fläckarna på bladen.

SolidShinta
3/16/15, 3:23 PM
#12

Jag trodde Barbadensis skulle vara grågrön, lite dimmig i bladen typ?
Det stod att det var en Massawana på den när jag köpte den i alla fall. De kanske har fläckar båda två då? Läste runt lite på internet och den sort som oftast säljs som Aloe vera i Sverige är Aloe Massawana tydligen. Det kanske är en sådan du har då i alla fall. :) Det stod att de ska ha fläckar och får orangea blommor. Vad hade din för blommor när du köpte den?
Barbadensis ska tydligen ha gula blommor, vad jag kan få fram. Tycker det är svårt att hitta så mycket bra information om Aloe Veror faktiskt.

Sindri
3/16/15, 5:02 PM
#13

Jag köpte den som en Aloe Barbadensis. Den har aldrig blommat. det är den andra som liknar den, förutom att den inte har fläckiga blad som blommade. Aprikosfärgade blommor, har jag för mig.

Ja, aloeer finns det oerhört många varianter av, men jag tycker ändå när man bildgooglar att de flesta Barbadensis har fläckar på bladen. 

Jag tycker det finns en hel del att läsa på internet, men frågan är om alla vet vad de snackar om….. Jag lånade för många år sedan en jättetjock gammal bok från bibliotekets källare där jag läste om aloe.

Nu funkar alla aloeer som plåster och sårläkare, i alla fall alla som jag har. Att man använder just Barbadensis i kommersiell odling beror på att den är mest lättodlad.

Annons:
SolidShinta
3/17/15, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#14

Nu är jag inne på 3:e dagen.
Än så länge har det inte hänt så mycket mer än att de "rötter" som fanns ser friskare ut och har lossnat lite från stammen.
Ser fortfarande lite hängig och uttorkad ut, men jag hoppas på att det ska vända snart. 🙂

SolidShinta
3/19/15, 11:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nu är det den 5:e dagen och det börjar synas lite ny färsk rot som kommer fram. Hurra!
Stammen ser lite ledsen och slemmig ut dock. Är lite rädd för att den ska ruttna, men tror att det är okej än så länge i alla fall. 🙂

Sindri
3/19/15, 5:44 PM
#16

Nej, nej - det har aldrig hänt mig. Aloen är ju slemmig!

SolidShinta
3/19/15, 8:19 PM
#17

Ja, jag tror att den håller på att ruttna litet längst ned på stammen.
Men det kommer ju rötter i alla fall, så det är ju positivt. Det är en annan liten också som kommer från stammen som bara är som en liten "tagg" ungefär.

Vad tror du? Ska jag bara vänta och se?

Sindri
3/19/15, 8:23 PM
#18

Japp! Ha tålamod och förtröstan. 🙂

SolidShinta
3/19/15, 8:38 PM
#19

Ska försöka! 😉

SolidShinta
3/22/15, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#20

Nu är det 8:e dagen och den ser ut såhär.  :) Vet att jag postar ganska frekvent men eftersom jag aldrig har lyckats med att rota ett skott förut vill jag ha det här lite som en dagbok för hur det går steg för steg.

Hur långa behöver rötterna vara för att plantera den?

Kan inte du lägga upp en bild på din toppade Aloe Sindri? Skulle vara roligt att se hur någon annans rotade Aloe ser ut och klarar sig. 🙂

Annons:
Sindri
3/23/15, 12:50 PM
#21

Har åkt ifrån mina aloeer i några veckor. Men det där ser fint ut. Jag har inga små, nysatta plantor hemma. Men jag har en stor topp som står i en vas och har fått rötter. Om ungdomaran glömmer fylla på vatten och den torkar gör det inget. Den får vatten när jag kommer hem igen och kan börja om på nytt.Aloe är en vädigt tålig växt, du fick bara fel råd från början. 

För många år sedan hittade vi stora, halvt uttorkade aloeplantor på en skräphög i Spanien. Vet ej vilken sort det var, men vi tog hem dem i alla fall och satte först ivatten så bladen blev tjocka. Sedan planterade jag dem i stora krukor och de levde gott os oss i många år, men till sut blev de alldeles för stora så jag var, med sorg i hjärtat, tvungen att göra mig av med dem.

Det enda som är farligt för aloe är för mycket vatten och kyla. I och med att bladen är så fyllda med vatten så fryser de sönder snabbt. Inga öppna fönster vintertid.

SolidShinta
3/23/15, 5:38 PM
#22

Okej, synd. Hade varit roligt att se. ✨
Ja, jag önskar att jag hade kunnat fråga dig redan från början då den bara satt i jord i över 1 vecka utan att få något vatten alls och då växte ju inte rötterna 1 millimeter ens.
Men hur långa brukar du låta rötterna bli ungefär?

Sindri
3/24/15, 1:15 PM
#23

Oj, det har jag aldrig tänkt på. Bara det finns några rejäla som kan suga upp näring och vatten. Ibland har jag som sagt inte haft tid på länge och då har skottet blivit stående länge och fått massor med rötter.

SolidShinta
4/7/15, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#24

Nu har det gått 24 dagar och sticklingen har kanske suttit i jord i 2 veckor ungefär. Tror att den klarar sig bra, men känns som man aldrig riktigt vet. Funderar på att skära av några av de fula bladen så att den kan koncentrera sig lite mer på de friska fina. Vad tros om det? Kan det vara en bra idé eller borde jag bara låta den vara? :)
Det minsta bladet i mitten har växt litet i alla fall.

Sindri
4/7/15, 11:25 PM
#25

Men titta vad fint! Jag skulle låta den vara. Jag tror aloen trivs bäst när den får vara ifred så mycket som möjligt. Jag är borta mycket och pysslar inte så mycket med mina växter. Aloerna och orkidéerna stormtrivs med det.

Är det en citrusfrukt du har till vänster om aloen?

SolidShinta
4/8/15, 12:17 AM
#26

Jajamensan, det är det! Vad uppmärksamt av dig! :) Roligt! Jag har 2 citrusväxter (citron), en lite större och den lilla som man ser i bilden.

Tyvärr kunde jag inte hålla mig, och skar av de fula bladen på Aloen. Men nu ska den få vara ifred hädanefter!

SolidShinta
5/11/15, 10:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#27

Hej igen!

Något väldigt underligt har hänt!
Idag när jag vattnade min Aloe vera så tänkte jag på den där underliga "bullen" som hade börjat bukta ut på ett av bladen i mitten.  Jag drog lite i ett intilliggande blad tyckte mig se rötter där.
Då bestämde jag mig för att ta fram kniven och försiktigt sprätta upp sidan på ett av bladen. Jag är bara för nyfiken. Men tur var väl det för  jag upptäcker nämligen att Aloen har fått långa rötter mitt i plantan! Och att det faktiskt ser ut som att den fått en liten bäbisplanta under det där bladet. Så jag kapade plantan försiktigt på mitten där rötterna fanns.
Inte nog med det heller. Det verkar som att den andra delen (underdelen) också har en liten bäbisplanta eller ett ihop tryckt blad där.

Har detta hänt någon annan här förut med Aloe vera?
Jag har aldrig hört om att det här ska kunna hända.
Kan det vara för att jag har haft Aloen under en plastkupa en del? Läste på en amerikansk sida att det skulle vara bra för att få Aloen att rota sig, så det är därför jag hade den så en del. Samt att en av våra katter har varit på den en del och vill bita i den.

Så nu har jag två plantor i alla fall! Det borde ju bara vara att sätta ned den övre delen i jord antar jag?

Annons:
Sindri
5/11/15, 4:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Hej - undrade just hur det gick för din aloe. Jag kom hem i förrgår efter en längre bortovaro. Mitt skott hade då stått i vatten i minst två månader och såg ut som på bilden. Inte var det så mycket vatten kvar i vasen heller. Men det gick ändå. Nu skall den få komma i jord. Det är ett toppskott från en planta som blev lite lång och vinglig.

SolidShinta
5/12/15, 11:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#29

#28
Oj! Det var inget dåligt rotsystem den fått! Hur gammal är den? Den ser väldigt stor och kraftig ut. :) Min största Aloe är ju så tanig.

Jag tog bort nedersta bladet på den kapade delen som fått sitta i vatten under natten, och så här ser den ut under. Det ser ut som en liten stickling med 3 blad på gång. Men mitt i plantan? Är inte det underligt? Har du varit med om detta någon gång?

Sindri
5/12/15, 6:11 PM
#30

Själva plantan är ju flera åt gammal, det här är toppen som jag skar av för den blev för lång och böjde sig, Är fortfarande böjd så jag kanske gör två plantor av den.

Nej, jag har inte sett en upprätt aloe få rotskott på stjälken, men haft en sort som kryper efter marken och den får ju skott utefter stjälkarna hela tiden.

Upp till toppen
Annons: