Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Tips på växter till bl.a. slutet ekosystem

2015-03-13 13:04 #0 av: horribleatnames

Jag har tänkt göra ett slutet ekosystem i min eländiga guldfiskskål som bara står och dammar. Ska göra ett lock till den, men först behöver jag planera växter. Tänkte ha nåt marktäckande men även nåt som växer lite på höjden. Maxhöjd är runt 15-20 cm. Skålen är lika bred som den är hög typ 40x40.

Timjan kanske? Som marktäckare. Eller mossa är kanske bättre? Vad tror ni? Nån liten ormbunke?

Har även en vas på 50x15-20cm. Tänkte plantera nåt fint i den, men vet inte vad. Tycker om kaktusar, men dom har en tendens att dö. Orkidéer däremot verkar trivas fast jag vanskligt dom lite senaste tiden (glömt vattna ok oops).

Tänkte använda samma material i båda. Grus i botten, kol ovanpå och sist jord. Är det nåt mer jag bör tänka på?

Anmäl
2015-03-13 13:05 #1 av: horribleatnames

Har även en glasburk som jag tänkt göra nåt med istället för att kasta. Den har ett lock så det blir nog ett slutet ekosystem där med. Storlek runt 15x35-40cm. Lite mossa kanske och en pense?

Anmäl
2015-03-13 13:31 #2 av: Halvdansken

Timjan vill ha torrt o soligt, och ormbunken fuktigt och halvskugga, så det blir nog en svår kombination.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-03-13 15:52 #3 av: horribleatnames

Dangit. Aja, får kanske sätta dom i varsin burk istället med andra likasinnade :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.