Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 5200 ggr
mansonreznor
3/10/15, 5:12 PM

Renovering av vanskött trädgård/gräsplätt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Hej! Jag har bott i min lägenhet i 8 mån nu, personen som bodde här innan hade inte renoverat inne eller hållt efter den lilla trädgården ute. Jag har googlat och försökt hitta hur jag ska göra för att först och främst få en gräsmatta, inte mossmatta, som nu… Allt jag hittat har varit så stora projekt, och jag har på min höjd rensat ogräs, klippt gräsmattor och haft grönsaksland tidigare. Så jag vill gärna ha tips/vägledning på hur jag ska göra. Jag bifogar bilder på nuvarande skick.

Mina "krav" på hur jag vill ha det är att det ska finnas en gräsmatta som mina marsvin själva sköter, då jag inte har gräsklippare. Jag har tillräckligt många marsvin:P Tomtgränsen ska markeras i första hand med vanligt kompostgaller fastsatt i marken (jag har även hund), eventuellt staket av nåt slag senare.

Jasmin/Schersminbusken ska vara kvar men behöver verkligen trimmas. Den lilla gröna "busken" intill uteplatsen får gärna vara kvar (flytta?) och själva uteplatsen ska jag nog minska med 1 rad plattor.

Buskarna som agerar avskiljare mellan min tomt och allmän plats: ? Idéer, tack:)

Småträden vet jag inget om, inte vad det är för något heller. Jag gillar buskar/träd som ger frukt eller bär och jag har inga problem med att vattna/rensa sommartid.

Huvudsaken är att det är mycket plats för marsvinen, lättskött och gärna lite insynsskyddat.

Annons:
VildaVittra
3/10/15, 5:20 PM
#1

Schersminen kan du klippa ner helt och börja från början, den tar sig jättefort. 

Som insynsskydd kan du sätta äppelträd/päronträd i spaljé, så får du även frukt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
3/10/15, 5:23 PM
#2

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mansonreznor
3/10/15, 5:52 PM
#3

Ah, ok:) Var rädd att jag skulle ta dö på den om jag klippte för mycket.

Smart! Det ska jag kolla upp:)

VildaVittra
3/10/15, 5:56 PM
#4

Jag skulle inte ta bort plattor på uteplatsen, det är bra att man kan få plats fler personer om man vill någon gång. Vad du kan göra istället är att ställa en rad med stora utekrukor med något roligt i längsmed långsidan. Som kanske frilandstomater, paprika osv beroende på hur mycket ljus det finns där. I vilket väderstreck ligger din plätt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mansonreznor
3/10/15, 6:03 PM
#5

På sin höjd är det jag och två personer till hemma hos mig på samma gång=P egentligen skulle jag bara vilja ha gräs ute men plattorna är ju bra att ha om jag skaffar bord och stolar, bara därför de får finnas kvar.

Hur räknar man ut vilket väderstreck..?o.0

Tycker det är jobbigt med plattor eftersom jag bara tycker de ger en massa myrbon>< Har redan en massa myror som kommer in från uteplatsen:/

VildaVittra
3/10/15, 6:06 PM
#6

Titta på din adress på eniros kartor, det som är neråt på skärmen är söder och det som vetter uppåt är norr.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
mansonreznor
3/10/15, 6:41 PM
#7

Nordväst blir det som uteplatsen ligger, "instängd" av huset i söder, bullerplank i väst och den stora busken + småbuskarna i nord/nordväst.

VildaVittra
3/10/15, 6:47 PM
#8

Då kan det bli svårt att få gräs att trivas. Finns det ingen annan marktäckande växt som marsvin kan beta? 

Skulle jag ens försöka mig på gräs, så skulle jag hyvla av befintlig "gräsmatta", jordförbättra och sedan köpa gräs på rulle.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mansonreznor
3/10/15, 6:59 PM
#9

Det sista du skrev är exakt vad jag egentligen vill göra… Den stora busken har skuggat gräsmattan plus att det är en balkong ovanför uteplatsen med markis under som hör till min uteplats… Men grannen har gräsmatta?

Är det bullerplanket och schersminen som ställer till det?

Jag vill så gärna ha gräsmatta!😭

VildaVittra
3/10/15, 7:09 PM
#10

Det är troligt att det är så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

parsley
3/15/15, 9:00 PM
#11

Ett tips för att faktiskt få gräs i gräsmattan är att gödsla den med hönsgödsel. Hönsgödsel brukar finnas i säckar i trädgårdsbutiker, om du inte känner någon som har höns. Det är bara att sprida ut den på gräsmattan, så fixar daggmaskarna resten. Hönsgödsel innehåller mycket kväve, vilket gör att gräset växer bra och tar över, så mossan försvinner.  Räfsa gärna genom gräsmattan, så fort det är någorlunda torrt ute, så den blir lite luftigare och en del av mossan dras upp.   Är gräsmattan totalt kass, så kanske du behöver så i nytt gräs. Kolla i trädgårdsbutiken vad de har för sorter och när de ska sås.

parsley
3/15/15, 9:04 PM
#12

12 % ättika eller ogräsättika på dunk från trädgårdsaffären kan användas för att ta bort ogräs och gräs som växer mellan t ex trädgårdsplattor. Vattna på det med vattenkanna eller häll från en hink. Får du bort gräset, kommer uteplatsen att se prydligare ut.

Upp till toppen
Annons: