Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1585 ggr
simskontot
2015-03-10 08:51

Ny kaktus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej!

Jag vet inte om någon på den här sajten kan besvara mina frågor, men tänkte att "trädgård ifokus" ändå låg närmst till ämnet 🌺.

Okej, så jag har fått min första kaktus! 😃 yaaay!
Men nu vill jag veta lite om hur man sköter om den? Har läst att ju mer man sköter om kaktusar, desto mindre trivs/växer dem?
Har även läst att på våren kan man spruta dem med lite varmt vatten om det är soligt ute?
Och jag flyttar snart (om några veckor), är det något speciellt man ska tänka på då för att t.ex. skydda kaktusen?

Helt enkelt - hur sköter man bäst om en kaktus? 🙂 Tack så hemskt mycket på förhand!

Jag bifogar en liten bild på min kaktus så ni vet hur den ser ut. Om någon vet får ni gärna säga vad det är för sorts kaktus 😃.

Annons:
HellviHumle
2015-03-14 10:14
#1

Gärna svalt på vintern. Ju svalare, desto mindre vatten. Mina står helt torra under flera månader. Ställ den på ett fat när du vattnar den och låt den suga i sig nerifrån. Då slipper du att det blir vatten stående i ytterkrukan. De flesta kaktusar  dör av övervattning. 
Den påminner om en liten "Svärmorskudde". Kanske kan nån annan ge en säkrare artbestämning.

HH

simskontot
2015-03-16 12:00
#2

#1, Tack! 😃

Upp till toppen
Annons: