Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1027 ggr
Mill4
2015-03-09 09:49

förså grönsaker?

Har precis köpt massa fröer till rödbeta, spenat, morot, ärtor, tomat och krasse. Min sambo sa jag måste förså dem inomhus osv. Han har plöjt upp en del på tomten men hur vet jag om jorden där är bra? Hjälp hjälp hjälp med andra ord^^

Annons:
Åsa S
2015-03-09 11:33
#1

Nej de flesta av dessa ska man inte förså utan direktså, det enda du måste förså är tomat och lagom tid att så tomat är ca 8v innan utplantering = slutet av mars-början av april. Faktum är att rotsaker bör man inte förså eftersom roten måste få vara ostörd = alla rotsaker utom rotselleri direktsår man.  Direkt då marken tinat några cm kan du så sallat, dill, morötter rädisa. När jorden fått en temp på runt +5 kan du så ärtorna+ spenaten och när det är en +8-10 grader kan du så rödbetorna och krassen.

Mill4
2015-03-09 13:13
#2

Tack! Och jorden dem ska vara i sköter jag hur? Nu har vi en uppplöjd del på trädgården. Men den fixade vi i höstas. Ser rätt risig ut nu :/

Åsa S
2015-03-09 14:54
#3

Det du tänkt odla (förutom tomat) är inte speciellt krävande dessa har jag odlat både i gammal barrskogsmark och i tung lera och det har funkat även om lerjorden ju gav lite bättre resultat. Nybruten mark brukar oftast inte vara så näringsfattig och de du nämnt är inte jättekrävande när det gäller gödning så jag säger kratta iordning ytan och så fröerna där du vill ha sakerna. Vattna ev med gödning när de är i full fart och växer ifall det ser ut som de växer lite dåligt. Trädgård är en evig skola man lär sig med tiden vad som trivs i den jord man odlar i så kan man anpassa sin odling över vad som funkar. Jag misslyckades alltid med kål i den där gamla barrskogsjorden jag odlade i förr men nu får jag jättefin kål i den tunga leran jag odlar i nu men konstigt nog vill inte rädisor funka nu som det gjorde i gamla jorden.

Mill4
2015-03-09 22:18
#4

Ok vad bra^^ då kan jag börja redan imorgon!

Upp till toppen
Annons: