Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 2932 ggr
BeccaTilda
3/2/15, 3:45 PM

Börja odla

Har precis köpt ett hus som har ett fint Willab garden växthus i trädgården samt mängder med pallkragar m.m.

Nu är frågorna: 

Hur vet man vad som redan växer där? 

Vad kan man plantera där?

Var kan man lära sig om hur man planterar på bästa sätt? 

Är en fin trädgård och vore så himla kul att ha örter, frukter och grönsaker!

De förra husägarna nämnde något om smultron, jordgubbar, vindruvor, tomat, gurka, hallon, vinbär och rabarber. 

I en pallkrage är det nu torkade(?) jordgubbsblad. Ska dessa vara kvar eller ska de klippas av? 

Tack för svar/

Tjejen med noll koll på trädgårdsarbete

Annons:
VildaVittra
3/2/15, 3:58 PM
#1

När man flyttar in ett i ett hus ska man inte göra något första året, utan iaktta sin trädgård. Då kommer du se vad som finns var och även vart på tomten som känsliga växter kan stå vs tåligare växter. Du kommer ganska raskt se om det är en tom yta i landen, alltså där förra ägarna planterat ettåringar, då kan du sätta frön där, för det finns många växter man ändå inte ska så för tidigt som mangold och pak choi. 

Du ska låta jordgubbsbladen sitta kvar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BeccaTilda
3/2/15, 4:05 PM
#2

Okej, tack för svar!! :) 

Men finns lite ogräs och sådär vad jag kan se, så vi borde rensa sådant och fräscha upp allting runt omkring? 

En fråga till, fanns en hel del tomma pallkragar också. Kan man sätta ut vanliga örtväxter man köper på kruka i en pallkrage, alternativt i växthuset?

VildaVittra
3/2/15, 4:58 PM
#3

Om du är helt säker på att det är ogräs så kan du ta bort det, som runt jordgubbar osv. Tänk dock på att det finns prydnadsvarianter av en del ogräs som exempelvis hos tistlarna. 

Örterna från mataffären kan vara kinkiga att få ens att överleva, de är så hårt drivna. Köp hellre från en plantskola. Örter trivs utmärkt i en pallkrage, dock trivs inte alla örter i exakt samma jordmån. Som basilika vill ha det fuktigt, medan rosmarin vill ha det torrt.

Har du sett att Handbok för köksträdgården finns på årets bokrea? http://www.icahemma.se/handbok-for-kokstradgarden-p-32776.aspx?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

En annan bra bok är Din trädgård, den finns enbart som begagnad. http://www.bokborsen.se/page-start?viewad=4708024&maincat=1&partnerid=1198301

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

beem
3/2/15, 5:06 PM
#4

Jag håller helt med vad Vildvittra säger. Gör inget första året utan vänta och se när allt är i blom och växer. Då kan du avgöra vad du vill ha kvar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

BeccaTilda
3/3/15, 8:58 PM
#5

Tack så jättemycket för alla svar! Så svårt när man int what någon erfarenhet, verkar svårt dethär med att odla och fixa! Men har man en 2000kvm stor trädgård med växthus vill man ju såklart sköta om den så mycket det bara går! Har ni fler tips att dela med er av är det bara att dela med er! Tack! :)

anki1
3/3/15, 9:55 PM
#6

jag sätter ofta örter från mataffären. De växer bra förra året satte jag ett plocksalladshuvud. Det växte nåt enormt. Sent på sommaren såg den ut som e julgran. Fast vi plockade blad hela tiden.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Chestnut
3/4/15, 8:05 AM
#7

Instämmer med ovanstående, gör absolut ingenting nu första tiden mer än möjligen vattna i pallkragarna och växthuset så att du ser vad som växer vart. Om det kliar massor i fingrarna så kanske du har någon artkunnig släkting som kan hjälpa dig med vad allting heter? Jag personligen skulle dock inte lyssnat på mig själv och gjort som man borde utan kastat mig ut i växthuset och börjat göra plats för att driva upp tomater, gurka och melon i mängder! ;)

Med vänliga hälsningar
Chess

BeccaTilda
3/4/15, 11:49 AM
#8

Å då ska vi absolut testa plantera sådana örter!! Tomat och gurka, är det sånt som kommer igen trots att pallkragarba ser helt tomma ut? Som det set ut nu är det bara jord i kragarna i växthuset! Även flera utabför! Vilka vanliga frukter/grönsaker/bär försvinner helt så att man inte ser spåret av dem innan de växer upp igen på våren? Tänker att något litet blad eller någon gammal stam måste det väl finnas, något spår liksom?

Chestnut
3/4/15, 12:44 PM
#9

Tomater och gurka är ettåriga i regel så är det tomt är det bara och köra på! Samma sak med melon och potatis t ex.

Med vänliga hälsningar
Chess

Åsa S
3/4/15, 1:06 PM
#10

De allra flesta grönsaker vi odlar i sverige är ettåriga medans de flesta frukter och bär är fleråriga och majoriteten växer på buskar och träd.

Kan tipsa om boken Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson den innehåller allt man behöver veta och den säljs just nu på bokrean till bra pris.

Annars är det ju bara att fota och fråga här eller på FBs trädgårsgrupper ifall det är växter du undrar vad det är.

BeccaTilda
3/4/15, 3:51 PM
#11

Okej, då får vi odla lite tomater, gurka och melon iallafall! Hoppas vi lyckas bara.. Haha :) Smart, kan ju fota så fort all snö är borta! Tack för boktipsen också! :D

sangheim
3/8/15, 11:40 AM
#12

Va kul att flytta till ett sådant ställe när de finns så stora möjligheter i trädgården! Och att växthus redan fanns :) Lycka till!

BeccaTilda
3/8/15, 2:32 PM
#13

Ja det känns jättekul!! Tack så jättemycket!! :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: