Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 2685 ggr
[KaisaL]
2/28/15, 3:32 PM

Hemsk gräsmatta!

Hej igen! Vår gräsmatta i trädgården består till en STOR del av mossa!!!! Särskilt där det är lutning. Vi har provat spruta mossa-gti(?) det hjälpte sådär…har insett att trädgården är rätt fuktig där mossan frodas som mest. Hur ska man göra för att få bort mossan och få gräset att växa?? Måste man gräva upp allting?

Annons:
VildaVittra
2/28/15, 3:38 PM
#1

Mossa gillar skugga och fukt, tar du bort de parametrarna så försvinner den utan att du behöver förstöra marklivet. Gift är något man ska undvika i största möjliga mån, det som händer är att man oftast förvärrar problemet istället.

Skugga kan ju vara svårt att åtgärda, men om det inte absolut måste vara gräs som växer finns det en uppsjö av vackra marktäckare att välja mellan istället och som även gillar fukt. En fördel med dom är att man inte måste klippa dom som man måste med gräs utan man kan njuta av sommaren istället. 

Man ska samarbeta med växtlivet, inte försöka tvinga det till att trivas på fel plats. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

uffelarsen
2/28/15, 3:44 PM
#2

nix  , kör till lantmännens butik , köp 25 kg järnsulfat , strö ut rikligt på gräsmattan, vänta 14 dgr  kör en mossrivare för att frigöra den döda mossan, kratta i  hop den döda mossan (du blir chockad över hur mycket det blir) gödsla med npk  3 ggr om året, se till så att gräsmattan får så mycket sol så möjligt , du har troligtvis  en  mer lerbaserad jord som håller mer vatten därför mer mossa. Mossa GTI är så djäkla dyrt i förhållande till resultat, prova mitt tips , jag lovar dig att du aldrig köper mossa gti  igen :-) jag har ca 1200 kvadrat gräsmatta och en 25 kg säck järnsulfat räcker ca 5 år och då sprider jag på ordentligt :-) vill du sedan vara lite mer seriös med din matta så kan du blanda sand och toppdressing till din matta som då på sikt (år) blir mer moss resistant  pga att mossa trivs inte i sandjord då den lättare dör pga torka.

Zepp
2/28/15, 3:47 PM
#3

Mossa har man alltid i gräsmattan, det är mer en fråga om att gynna gräset.. eller mossan!

Problemt är mer troligt att gräset inte trivs, men mossan!

Att åtgärda på ytan är kosmetika, det varar en kort stund.

Gräs vill ha näring, dränerad mark och luftig jord.. gärna sol.

Algomin 2-3 gånger om året håller den mesta mossan borta, men bara så länge man tillför det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annamors
2/28/15, 3:48 PM
#4

Vii har en jättestor gräsmatta, som till stor del blev mer och mer mossmatta. Mjukt och skönt att gå på, men kanske inte så snyggt alla gånger. Inget hjälpte, varken mossrivning eller gödsel. Men så köpte vi en robotklippare och nu har det blivit som en välskött golfgreen. Funkar jättebra och skönt att slippa buller och avgaser från  bensin gräsklipparen.

[KaisaL]
2/28/15, 4:38 PM
#5

Har klippt buskarna och kapat så mkt det går utan att störa grannen på andra sidan. vådligt bra tips!!! Ska beta av en efter en och se vilket som ger resultat! Tack för era svar!!!

[KaisaL]
2/28/15, 4:44 PM
#6

Vi har grannar på båda sidor om oss. den ena har gröna frodiga buskar/träd. Bra insynsskydd men ja,det ger skugga där mossan växer. Jag gick loss i höstas och kapade massor av det som hängde in i vår trädgård. På andra sidan om oss finns inget nu. Mindre mossa där nu då solen kan skina där och torka upp marken antar jag.

Annons:
HPmarsvinet
2/28/15, 5:13 PM
#7

Vår gräsmatta var full med mossa förra våren, vilket inte är så katastrofalt. Men det tog liksom över gräset. Men vi dödade inte mossan utan hade på gräsgödsel och då började gräset ta över och mossan försvinna, så nu har vi en grön och fin gräsmatta igen.🙂

Upp till toppen
Annons: