Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1747 ggr
Sivlin
2015-02-20 17:46

Jordgubbsland

Skulle bli jätteglad om någonkunde komma med förslag på hur jag sköter om ett jordgubbsland

Grävde upp ett land i sensommar o planterade både köpta plantor och plantor jag fått När ska man gödsla? Ska jordgubbar ha mycket vatten? Är det bara att se till ogräset Tack på förhand!!!

Annons:
VildaVittra
2015-02-20 17:52
#1

Jag gödslar bara när jag planterar, så de får klara sig på den givan tills det är dags att föryngra några år senare. Gödslar man för mycket så blir det bara blad och inga blommor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sivlin
2015-02-20 18:45
#2

Går det bra med Blå korn som gödsel

VildaVittra
2015-02-20 18:48
#3

Blå korn är ett konstgödsel, så den tillför ingen mat till nedbrytarna i jorden, ta ett naturgödsel istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sivlin
2015-03-07 18:39
#4

Nu börjar solen äntligen visa sig så nu kliar det i fingrarna

att kunna gå ut iträdgården När kan jag ge jordgubbsplantorna

naturgödsel? Ska man vänta eller ge dom nu?

tlover
2015-03-07 18:46
#5

#4 Naturgödsel + gärna aska. (men såklart inte övergödsla). Exakt när man kan ju vet jag inte, vi brukar ge då vi kommer ihåg 😇. Är det en mycket basisk jord så får du gärna göra den lite surare då jordgubbar gillar sur jord. Du kan göra jorden sur med barr tex.

När dom börjar skicka… revor heter det väl klipper/skär/nyper du av dom så får du mer blommor.

Mitt absolut bästa tips är däremot att skaffa bin, då får man enorma jordgubbar, vi har haft jordgubbar som varit stora som mindre äpplen (inte prydnadsäpplen utan vanliga äpplen).

Sen så ska man inte odla jordgubbar på samma ställe längre än 3 år.

l'm back

VildaVittra
2015-03-07 18:57
#6

#5 Min mamma har haft jordgubbar på samma ställe som dom redan växte när hon köpte huset för 34 år sedan och hon får miljoner med jordgubbar. Så länge man inte haft någon sjukdom på dom så kan man nog ha kvar dom som hon har.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
2015-03-07 18:57
#7

#5 Min mamma har haft jordgubbar på samma ställe som dom redan växte när hon köpte huset för 34 år sedan och hon får miljoner med jordgubbar. Så länge man inte haft någon sjukdom på dom så kan man nog ha kvar dom som hon har.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-03-07 21:13
#8

#6 Det ska visst snarare vara ör att jordgubbar utarmar jorden, på vårt äldsta jordgubbsland så fick vi tex inga jordgubbar i princip i somras.

Men det kan ju ha med olika saker att göra tex jorden, jag har däremot läst det o odlingsböcker också.

l'm back

kickboard
2015-03-08 14:06
#9

Brukar gödsla vid plantering och sedan en höstgiva efter skörden.  På hösten ska man inte ge kvävegödsel,  utan uttryckligen höstgödsel.  Biolan PK-pellets.

[Sabina]
2015-03-08 15:30
#10

Naturgödsel vid plantering och en näve träaska på hösten ger jag jordgubbarna. Fungerar utmärkt 🙂

Upp till toppen
Annons: