Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1611 ggr
tall
2015-02-12 10:15

Vattning av orkidéer

Jag vattnar alla mina orkidéer genom att hålla krukorna över diskhon och hälla vatten uppifrån, samtidigt som överblivet vatten rinner ner i hon.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-02-13 11:30
#1

jag gör i princip samma sak med mina; duschar dem (rötterna) och låter vattnet rinna ur krukan ordentligt. Förut höll jag på med hink, bara slitsamt. Råkar jag blöta själva plantan torkar jag med papper.

Sindri
2015-02-13 18:16
#2

Jag har haft samma orkidéplantor i flera år och de blommar om och blommar om.
De står i ytterkrukor, i säkert alldeles för små plastkrukor. Får vatten ca en gång/vecka, vattnar i krukan, överblivet vatten rinner ner i ytterkrukan och kan tas upp av växten. Jag är ganska nonchalant med dem, förutom att jag är noga med att alla vissna blommor skall läggas i krukan. Fattar inte att de belönar mig så bra.

[TanatosNyx]
2015-02-13 18:53
#3

varför ska man lägga vissna blommor i krukan? jag slänger mina 😛

Sindri
2015-02-13 19:45
#4

Orkidéer i det vilda lever av förna, ( http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rna) så då tänkte jag att det är väl bäst de får göra det hos mig också då.

[TanatosNyx]
2015-02-13 20:39
#5

Åhå, tack för infon! 👍

anki1
2015-02-14 22:10
#6

jag vattnar mina som mina andra krukväxter. dvs de står kvar på fönsterbrädan. skillnaden är att dom inte får så mycket vatten åt gången. medan de övriga får rejäla skvättar. var 7 till 14 da beroende på årstid. De blommar lite då och då. så då måste de ju trivas.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Upp till toppen
Annons: