Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 13872 ggr
TerriZue
2/9/15, 11:29 AM

Ohyra i mina krukväxter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Flera av  mina växter har fått någon typ av ohyra. Jag undrar vad det kan vara och hur jag kan bli av med den. 

Det är små, små vita larver (eller något liknande) som, framför allt, förekommer på fatet under krukan. De krälar omkring och kan även "hoppa". 

Jag bifogar två bilder och hoppas att någon känner igen problemet och kan hjälpa mig. Det är alltså de små, vita på bilden som är själva ohyran. Detta är ett fat som det är väldigt få "maskar" på, på några av de andra faten fullkomligt kryllar det av dem.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Andorr
2/9/15, 11:34 AM
#1

Sorgmyggelarver?

Åsa S
2/9/15, 11:36 AM
#2

Hoppstjärtar. De hör till naturens nedbrytare och lever främst av dött material. De trivs extra bra hos krukväxter som man vattnar för mycket för de vill ha fuktig miljö (+växter som får för mycket vatten så dör ofta vissa delar av rotsystemet pga syrebrist = mat till hoppstjärtarna). Det är bara i sådder hoppstjärtar kan ställa till skada för där finns väldigt lite dött växtmaterial så då händer det att de tuggar på de små plantorna.

Hoppstjärtar är inget man måste bekämpa men man kan se det som en indikation på att man kanske ska låta växterna torka upp lite mer mellan vattningarna.

TerriZue
2/9/15, 11:39 AM
#3

Jag kollade upp om det kunde vara sorgmyggelarver men det ser inte ut att vara det. Jag läste på mer och kollade runt på bilder på google och misstänker stark att det skulle kunna vara rotlöss och det känns ju mindre skoj. Det är tre växter som är drabbade och de där "larvliknande" små krypen är nog snarare löss än larver. När jag tittar närmare ser jag att de har ben. Stackars mina små blommor! 😕

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

TerriZue
2/9/15, 11:40 AM
#4

Okej, tack #2. Då hoppas jag på att det är hoppstjärtar och är lite mer försiktig med att vattna mina krukväxter från och med nu.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

TerriZue
2/9/15, 11:41 AM
#5

Jag kollade på bilder på hoppstjärtar nu och se liknar verkligen de små krypen jag har här. Tack så jättemycket! Rotlöss kändes bara extremt deprimerande och hopplöst, så nu är jag lite gladare. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

RödPanda
9/22/15, 9:59 AM
#6

Kanske det jag hittade idag då… på fatet under två krukor. Skumt nog är själva krukorna lika men det är helt olika växter i dom, i olika fönster. Och inte i någon annan kruka… Kanske är det just krukorna som håller fukten extra mycket.

Annons:
Henrik93
9/30/15, 10:45 PM
#7

Jag fick en annan art av hoppstjärtar nyligen. Gick bra att spraya calypso och låte de torka ut:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Henrik93
9/30/15, 10:46 PM
#8

Brukar också vara tecken på att omplantering är välbehövlig.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Upp till toppen
Annons: