Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 3490 ggr
Zabbio
2015-02-07 11:13

''blötlägg i hett vatten ett dygn"?

Hej!
Jag har fått hem fröer som enligt beskrivningen  ska ''blötläggas i hett vatten ett dygn. Låt svalna."
Ska de verkligen ligga i hett vatten 24h? Hur håller jag vattnet hett under den tiden och vad räknas som hett i frö-väg? (vilken naturlig situation finns det hett vatten i? Jag föreställer mig plötsligt att fröna måste ligga i en gejser och sprutas upp för att landa på nån kall ö.. :P )

Svar? :) Det ska bli en tebuske.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
tlover
2015-02-07 11:20
#1

När jag försökte med tebuske använde jag termos.

Men av det jag läst på i efterhand kommer du nog inte få upp den (om fröna är från impecta) fröna ska vara pinfärska för att det ska funka (efter vad jag läst).

(men om det funkar köper/byter jag gärna till mig sticklingar)

edit och så glömde jag det viktigaste. Jag använde en termos.

l'm back

tlover
2015-02-07 12:03
#2

Jag har för mig förresten att det stog i min beskrivning (som var inne i fröpåsen) att "hett vatten" var 40 grader, men jag är inte säker.

Jag testade massa olika (kokhett vatten, 40 grader, vatten som fick svalna och vatten i termos).

l'm back

Zabbio
2015-02-07 13:29
#3

40 grader? Hittade ingen beskrivning i påsen..

Jag funderar å om problemet kan vara att folk antingen inte hållt jämn temperatur hela dygnet eller att man inte varit tålmodig nog? Det står ju att man ska ge det en månad, sen en månad i kyl och ut i rumstemperatur igen..
Min äggkläckare går till 39.5°C.. det var ju synd. Nästan 40 grader :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2015-02-07 13:39
#4

Hittade nu detta: Lägg fröna i varmt vatten under 24 timmar före sådd. Vattnet ska vara ca 80 gr från början, låt det svalna men helst ej under 35 gr. Så sedan enligt någon av anvisningarna 11 eller 16.

Så 80 gradigt vatten, in i äggkläckaren på full värme i ett dygn borde kunna vara ganska idealt?

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=45590

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
2015-02-07 14:12
#5

#3 jag har testat att ha den i kyl också. Frön har ju olika hållbarhet, vissa håller inte ens ett år och vissa håller i minst 80 år så jag tycker inte det är konstigt.

#4 det kan ha varit det det stod, det var nog vid den varianten som jag hade i termos och då gick det inte under 40 om jag minns rätt.

l'm back

Zabbio
2015-02-07 14:42
#6

Nu har ag lagt fröna i upphettad snö (smältvatten) och in i äggkläckaren. Kalk ska ju tydligen vara ett problem Har gjort iordning en bädd till dem där snön förhoppnigsvis smält och mjukat upp till imorgon… så får vi se hur det går :)  Nu har jag ju fröna så det är ju bara att testa.
Annars köper jag kanske en planta från ebay när det inte är minusgrader.. eller hur det nu är lämpligast att beställa levande plantor och få dem fraktade..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
tlover
2015-02-07 14:45
#7

#6 Jo det är ju bara att testa nu när du redan har dom, men jag ville bara varna så att du inte blir ledsen om det inte händer nått (som jag blev 😕).

Om det blir billigare att beställa två plantor (eller så) samköper jag gärna med dig jag har velat ha en tebuske i flera år.

l'm back

Zabbio
2015-02-07 14:48
#8

Det finns på ebay nu från England - 2 plantor för 157kr + 80kr i frakt  :) Vet inte ad för moms och tull som kommer på det.
Men jag vill prova med fröna först.. blev lite besviken när jag började söka runt efter info och endast hittar att det inte går.  Dåligt att sälja frön som inte kan gro.. :( Men man får ju försöka, tänk om det funkar? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
2015-02-07 14:53
#9

#8 Ja, om det är det att fröna ska vara pinfärska så kan ju du haft tur och det är "nyskördade" frön.

l'm back

VildaVittra
2015-02-07 15:08
#10

På tyska Amazon kostar dom 9 euro inklusive porto. http://www.amazon.de/Teepflanze-Camellia-sinensis--Chinensis--Gesamth%C3%B6he/dp/B00M46KDKK/ref=sr_1_1?s=garden&ie=UTF8&qid=1423317845&sr=1-1&keywords=Camellia+Sinensis

#8 Storbrittanien tillhör EU, så man betalar det som står enbart.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
2015-02-07 15:15
#11

#9 Hoppas :)

#10  Jag kan ju inte tyska för fem öre.. skickar de till sverige för det priset eller bara inom tyskland?Accepterar de paypal? Hur får man tag i dem så att man kan mejla?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
2015-02-07 15:22
#12

#11 Blir det att du köper och du vill samköpa så kan jag definitivt betala dom priserna (det är så billigt från den från tyskland att jag funderar om man ska köpa 8 st el så 😛) Såklart betalar jag frakten hem till mig sen.

Annars vet jag ju vars jag kan köpa (med lite hjälp från mamma som kan tyska).

l'm back

VildaVittra
2015-02-07 15:29
#13

Google translate är guld, min tyska är galet ringrostig och jag har beställt flera saker där. Det är priset inom Europa, Tyskland->Sverige är alltid billigare än 
UK->Sverige. 

Ingen aning om betalningen, jag betalar alltid med kort. 

https://www.amazon.de/gp/help/contact/contact.html?ie=UTF8&asin=&isCBA=&marketplaceID=A1PA6795UKMFR9&orderID=&ref_=aag_m_fi&sellerID=A2J6O2Y1GDHOQP

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
2015-02-07 15:31
#14

#12 Det blir nog billigare för dig att beställa direkt än att anlita svenska posten sedan. Teplantor gillar dessutom inte att fraktas, så jag skulle satsa på så lite tid i paket som möjligt (det tog ju några vändor för upptäcktsresarna att få hem en levande planta till Sverige).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
2015-02-07 16:47
#15

Svårt att översätta allt :/
Jag har inget inlogg på tyska sidan heller.. kommer ju direkt till svenska om jag försökerlogga in..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2015-02-07 16:50
#16

tlover: Om du köper 8-9 plantor så kan ju jag beställa en av dig sen när jag misslyckats med fröna ;) Så kan de få vila lite mellan frakten också (eller om det hinner bli nya sticklingar…)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
2015-02-07 16:53
#17

Har du provat att skriva de på slutet och inte se? Jag kan logga in på vilken som när jag går in på amazon.

Om du högerklickar och översätter hela sidan på plats så står ju allt där det ska.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
2015-02-09 10:53
#18

Visste inte att det funkade så :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tant Grön
2015-02-09 15:02
#19

Vad spännande att odla eget te.  Men skulle tro att den är svår att odla. Är väl släkt med kamelia. Kanske behöver den svalare övervintring och inte för torr luft. Ni kan väl berätta sen hur det går?
Google översättning kan man inte lita på. Pröva att översätta: Min mamma har talgoxar och en fin åsna 😂

tlover
2015-02-09 15:16
#20

#19 Japp den är släkt med vanlig kamelia.

Tebusken (el underarten Camellia sinensis sinensis vad jag förstått. Camellia sinensis assamica är "mer tropisk") ska visst tåla 15 minus till och med (jag kan minnas fel ang det däremot) men för bäst te ska den inte utsättas för frost men man ska kunna ha den som vanlig krukväxt också.

Linné odlade ju Tebuskar i Sverige ett tag och det var vad jag förstått på friland, men det gick inte så jättebra.

Nått att tänka på är kanske att Tebusken egentligen är ett träd, anledningen den är i buskstorlek är för att den klipps helt enkelt, så får man den att överleva länge måste man nog beskära den om man har den inne.

Jag kommer nog själv att exprimentera lite med olika miljöer (det är delvis därför jag vill ha flera).

l'm back

Annons:
Zabbio
2015-02-13 09:57
#21

Drömde om mina små frön inatt. De började växa.. men det blev  mandelpotatis av allihop :P

Sen drömde jag att musen som  bor ute hos kaninerna var en jätteliten räv med fjärilsvingar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
2015-02-15 13:16
#22

Hur går det? (jag minns inte hur länge det skulle ta för dom att gro)

l'm back

Zabbio
2015-02-16 09:55
#23

Tja.. upp till en månad, sen in i kylen en månad, sen ut igen.. kan tydligen ta ett år innan de gror..

Hittils ingenting.. :(

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: