Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3402 ggr
VildaVittra
2014-12-30 15:02

Kaktusar och suckulenter för kyligt rum

Jag har gröna fingrar utomhus, men inomhus dör växterna oftast av mitt bristande minne angående att vattna dom. Så nu undrar jag om det finns kaktusar eller suckulenter som trivs i ett rum som håller plusgrader, men att det ibland precis kan slå om till minus?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
2014-12-30 15:36
#1

Kanske paradisträd kan vara något? Är inte superhaj på växter men de klarar kyla och torka. 🙂

"Paradisträdet går praktiskt taget inte att ha ihjäl, i ett kyligt rum kan den klara sig i månader utan vatten (ja, ni läste rätt!). Den är alltså lätt att passa men tål inte överbevattning. Trädet mår bara bra av att torka ut lite mellan vattningarna. Om bladen mister sin spänst och blir skrynkliga är dräneringen för dålig eller vattningen för kraftig"

http://www.terranemorosa.net/plants/krukvaxter.html

VildaVittra
2014-12-30 15:45
#2

Åhh, är den köldtålig, vilken lycka. En sådan hade jag i massa år tills min mor skulle ta hand om den och vattnade ihjäl den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
2014-12-30 15:51
#3

Det verkar så 👍

Yvve
2014-12-30 17:24
#4

Jag har novemberkaktus och våreld som klarat sig några vintrar i uterummet,, tror det kan bli några minus där, men inte så ofta eftersom jag bor i skåne..

Sissibi
2014-12-31 13:48
#5

Cyklamen tål några gr kallt men vill ha dagsljus  .

VildaVittra
2014-12-31 14:33
#6

#5 de vill ha vatten också. 😎 Annars har jag själv tänkt på dom, men de faller på just den punkten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
catr.ruds
2014-12-31 19:09
#7

Min mamma hade ett stort uppstammat paradisträd i sin inglasade altan och glömde det ute och det blev minusgrader, på morgonen var det bara mos av hela trädet. Så om det kan bli minusgrader tvivlar jag på att ett paradisträd klarar sig.

VildaVittra
2014-12-31 19:16
#8

#7 Hm, kanske är den känsligare som uppstammad? Får se till att min planta håller sig låg och "ung".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

HellviHumle
2015-01-01 20:54
#9

En del opuntia tål enstaka köldgrader. Annars är det många kaktusar och suckulenter som klarar ner mot 4°, 5° (plus då). Och dessutom mår bra av det. Viktigt då att de får stå torrt. Mindre vatten, ju svalare det blir. Ungefär som pelargoner alltså.

HH

VildaVittra
2015-01-01 21:01
#10

#9 Ohh, vad får jag tag på en sådan här:http://www.odla.nu/vaxtlexikon/fikonkaktus-krypopuntia

Den lät precis som en växt för mig. Ätliga fikon, tål ner till 20 minus osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ylvalo
2015-01-21 20:29
#11

Köp kaktusfikon i en välsorterad mataffär, ät upp frukten och fröodla från fröna. Då vet du att det är den ätliga sorten du får!

agaphanthus
2015-02-07 16:50
#12

De flesta Agave sorterna tål enstaka minusgrader under kortare tid och de skall absolut inte vattnas under hela vintern.

Upp till toppen
Annons: