Annons:
Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 4399 ggr
Lina Strindlund
12/27/14, 4:08 PM

Jobba med trädgård ?

Vad tror ni om att utbilda sig inom trädgård? Finns det jobb? komemr det mera jobb? vilken typ av jobb?

Någon som jobbar/utbildar sig nu? erfarenheter? Finns jobb i hela sverige eller bara södra delarna? 

funderar på Forslunda gymnasiets vuxenutb. på 1 år eller SLU:s Trädgårdsingenjörs-program på 3 år. :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
Omorika
1/13/15, 3:41 PM
#1

Hej

Ser att du inte fått något svar men hoppas du läserfortfarande. Jag har läst på SLU Alnarp till Landskapsarkitekt men med mycket kurser från Landskapsingenjörsutbildningen. Det är helt klar en bra och gedigen utbildning, på en ort med oerhörd kunskap om just trädgård. Dock har jag en del kompisar som har haft svårt att få jobb inom sina intresseområden. För att maximera sina chanser att få jobb är det antingen en inriktning mot skötsel eller projektering som är bra och lättast att få jobb inom.  

Vet endast några landskapsingenjörer som jobbar i norra Sverige och de flesta projekterar. Finns några som jobbar inom skötsel då framförallt kyrkogårdar. DE få antalet beror troligtvis mycket på att de flesta som läser stannar kvar i södra Sverige. Det är inte lätt att få jobb där heller men går om man är beredd på att flytta.

Jag har också en nära vän som har utbildat sig på Forslunda till trädgårdsmästare och jag själv läste gymnasiet med inriktning trädgård där. Min erfarenhet av den skolan är sämre än SLU det finns mindre kunskap på orten och endast få får jobb efter utbildningen. De flesta som fortfarande jobbar med trädgård har eget företag men vet inte hur det går för dem. Min kompis hade tur som fick sitt jobb men har kämpat för det länge.  

Jag skulle helt klart rekommendera SLU i 3 år. Du får en högskolexamen som många inom trädgårdsvärden vet vad den betyder och behöver sällan förklara vad du lärt dig i din utbildning vilket är fallet med Trädgårdsmästare. 

Lycka till med din framtid jag älskar att jobba med grönt.

Kan du tänka dig att läsa lägre och är intresserad av gestaltning ska du inte glömma bort Landskapsarkitektsutbildningen där är det stora chanser att få jobb.

Omorika
1/13/15, 3:42 PM
#2

PS Trädgårdsnäringen växer hela tiden då forskningen om den gröna miljöns påverkan på människan visar mer och mer hur viktig den är för vårt välmående.

Linnea
1/16/15, 2:57 PM
#3

Har läst till trädgårdsingenjör i Alnarp. Är inte helt färdig än dock men avslutade officiellt studierna i våras.  Det finns jobb men det är väldigt stor konkurrens om dessa. Många är på g att pensionera sig men väldigt många av dessa är egenföretagare och att ta över en firma är dyrt. Har man däremot idé om ett nytt företag, kanske inom ett område som det inte finns folk inom där man bor så är det ju ett alternativ. Själv är jag fortfarande arbetslös.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Lina Strindlund
1/18/15, 5:18 PM
#4

tack hörrni! ✨

Jag läste på naturbruks 00-03,  men tyvärr sällskapsdjur, som eg itne ger något jobb. Funderade på trädgård då ett tag faktiskt… men djuren var största intressat som hos de flesta. 

landskapsarkitekt låter kul… men vill ju jobba med själva grödorna och får folk att äta mera grönt…

eget företag är något jag drömmer om, men just nu är jag inte stark och disciplinerad nog för det, det är så mkt lagar regler, pappersarbete, ekonomi risker, mm. Mitt psyke pallar inte det. :( Men ordningsam är jag ju. De på ALMI sa att jag hade jättebra ordning i mina papper redan när jag hade hobbyföretag. Men det är ju mkt lättare än ett riktigt företag! 

ALMI är ett bra ställe att gå till om man funderar på företag. Men man måste ju göra grovjobbet själv hursomhelst.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

VildaVittra
1/18/15, 9:36 PM
#5

#4 I och med att du vill jobba med grödor, så borde du läsa om permakultur, dock innefattar begreppet även att man bör hålla lantbruksdjur som höns och får för att "sluta" cirkeln. 

För permakulturtänket är något som kommer stort. http://www.morafolkhogskola.se/default.asp?PageID=718

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lina Strindlund
1/19/15, 12:00 AM
#6

#5 tack ska kolla det! så det är något där man kan få jobb? :) vad är frökedjan? :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
VildaVittra
1/19/15, 12:17 AM
#7

#6 Frökedjan är länkad, så det är bara att klicka på meningen så kan du läsa om den.🙂

Huruvida man får jobb är svårt att svara på, men utomlands finns det i alla fall.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fialialej
1/21/15, 11:48 PM
#8

En vän till mig läste en trädgårdsutbildning (är inte säker på hur omfattande den var) på distans, och arbetar nu som trädgårdsplanerare (mm inom trädgård) i egen firma och det går väldigt bra för henne. Det är nog en branch man verkligen har möjlighet att skapa sina egna jobb inom om man är lite driftig pch intresserad av det.

"På natten är alla katter svarta"

Lina Strindlund
2/3/15, 10:10 PM
#9

Spännande! :)

Men borde det inte vara lättare att ta över ett företag som är igång än att starta ett eget?

Jag har nyss fått veta att de kommer köra vuxenutbildning Trädgård på Forslunda gy,mnasiet igen nästa år :D Känner mig peppad på den. Men vill se att det finns jobb efteråt.  Den är ettårig, 42 veckors studier. Skolan ligger nära, här i Umeå. :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Fialialej
2/4/15, 6:48 AM
#10

#9 Beror nog på hur kunnig man är på att driva eget och hur välfungerande företaget du tar över är också såklart. Båda sätten har säkert sina fördelar och nackdelar. :)

Startar du nytt så får du det ju precis som du vill ha det.

På arbetsförmedlingens hemsida kan man se statistik över vad olika yrken har för framtidsutsikter. Vet inte hur pålitligt det är, men.. 
Är man redo att starta eget tror jag iallafall att man alltid har chans till jobb. :)

"På natten är alla katter svarta"

Omorika
2/4/15, 8:24 AM
#11

Statistiken om att de flesta fått jobb inom trädgårdsutbildningar på Forslunda är felaktig. De flesta jobbar säsong och senare inom nått annat.

Trädgårdsbranschen är hård i Umeå och säsongen är kort men har man tur och är kunnig kan man ta sig fram på egenhand men oftast är det egen firma eller kontakter som gäller.  

Men ett års studier är inte mycket och kan vara bra för att ge en inblick i hur det är att jobba med trädgård. Så kan vara värt för att pröva men blir svårt med heltidsjobb med endast 1 års utbildning.  

Lycka till

Lina Strindlund
2/5/15, 4:29 PM
#12

Tack Omorika, för dina erfarenheter. Ja, kanske bättre satsa på en 3 årig utbildning då, för att få stabilt jobb. Dock är jag en sån som gärna jobba halvtid, orkar inte heltid just nu iaf.  Hm.
Jag vill helst bo kvar i Umeå området, så frågan är om en utbildning i skåne är värd att gå då…?

Kanske ska sikta på annat område, importera frukt och starta smoothie-bar! 😃


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Omorika
2/5/15, 4:38 PM
#13

Som sagt säsong går nog alldeles utmärkt att få om du vill jobba halva året och va ledigt resten. Vet egentligen inte hur det är med landskapsingenjörer eller trädgårdsingenjörer i Umeåtrakten. Kände en tjej som var från trakten med den utbildningen och tror hon fick jobb.

Tror ändå branschen är växande i de trakterna du kan ju kolla med bostadsbolag, kommunen och kyrkogårdar där behövs det trädgårdskunnig personal.

Jag hade aldrig satsa på nått annat än trädgårdsyrket men det är också det jag trivs bäst med.

Annons:
VildaVittra
2/5/15, 4:38 PM
#14

#12 Varför inte nischen närproducerat? Importen av 50 % av vår mat är skrämmande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lina Strindlund
2/5/15, 5:12 PM
#15

tänker att man kan väl jobba med krukväxter /växthus på vintern. Att vara arbetslös några månader om året känns inte som ett problem för mig. Men såklart skönt om man har jobb året runt. 

kanske jag kan kombinera min Sjukgymnast utbildning med trädgård och odling… ? :) Jag har läst halva Sjukgymnast programmet (numera fysioterapeut), har 3 terminer kvar. Tog uppehåll 2009. Vet inte om det är värt att läsa klart… beroende på vad jag kan jobba med. grön terapi är något jag tror starkt på men finns det jobb…?

Omorika var bor och jobbar du? :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Omorika
2/6/15, 8:23 AM
#16

#14 Beroende på hur långt du hunnit i sjukgymnastutbildningen finns det ett masterprogram på Alnarp inriktat på just terapiträdgårdar. Programmet hette förut "Natur, hälsa och trädgård" men de håller på att göra om programmet så det blir en master(3år) istället för en magister(2 år).  Så ett alternativ hade kanske varit att kombinera dina kunskaper. Är också lite av en svår marknad men som också växer.

Vildavittra har också en poäng kanske kan du läsa nått om odling (då funkar Forslunda) och börja med nått närproducerat jordbrukslikande. Det är ett fritt jobb men hårt jobb men funderar själv på göra nått sånt när jag blir äldre. 

Jag kommer ursprungligen från en by norr om Umeå, läste trädgård på Forslunda i gymnasiet. Pluggade sedan till Landskapsarkitekt på Alnarp och nu jobbar jag i Luleå ( alla som känner mig privat kommer nu och veta att jag är jag :D)

Som sagt landskapsarkitekt går hyfsat lätt att få jobb inom (kanske inte exakt Umeå men norrlandskusten). Är en lång utbildning så lite jobbigt om du redan läst något. Landskapsingenjör (3 år) är nog den näst lättaste att få jobb med. Då kan man arbetsleda och planera för de som ska säsongsarbeta mm och lär man sig CAD kan man projektera men det är kontorsjobb så kanske inte aktuellt. Trädgårdsingenjör Odling kan vara nått om du vill odla utomhus eller inomhus.

Det är svårt med att välja vad man ska göra men man kan alltid skola om sig. Det kan ju också vara värt att läsa 40 veckors på Forslunda och få en känsla av vad trädgårdsarbete innebär.

Lina Strindlund
2/13/15, 7:14 PM
#17

tack!

man kan ju (efter grundutbildningen trädgård 42 veckor) läsa 2 år till Trädgårdmästare på forslunda: 

http://www.skola.umea.se/forslundagymnasiet/utbildningar/vuxenutbildningar/yhtradgardsmastare20142016.4.13c1b69101a982ca2a800042900.html

kan det vara en smart idé? :)

en arbetsförmedlare jag prata med nyss verkade tycka det var en bra idé.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[efemär]
2/16/15, 10:42 AM
#18

Det finns trädgårds och landskapsvårdsutbildningar i Enköping och Mariestad (via Göteborgs universitet) som jag hört gott om. Särskilt den i Mariestad verkar riktigt fin, där jag känner några examinerade och flera som studerar. Det finns absolut jobb att få inom trädgårdsbranschen. Vill du jobba med träd kan du ju alltid söka arboristutbildning. Känner bara till en i Sverige (Hvilan mellan Malmö och lund), men där finns jobb iallafall. Pratade med deras studievägledare el. dylikt som sa att samtliga som gått har fått jobb direkt.

[efemär]
2/16/15, 10:51 AM
#19

Ang. permakultur är det ett fantastiskt område att gotta ner sig i. Där finns många intressanta idéer samlade under ett ramverk för att göra världen mer hållbar och för att få oss att leva i en sluten cirkel med naturen. Att det finns mycket jobb inom 'permakultur-sektorn' tycker jag däremot är svårt att säga. Det är klart att det är jättebra att ha en PDC-kurs (Permaculture design course) eller liknande på meritlistan, men jag tror mer att det säger något fint om dig som person än att arbetsgivare räknar med det som en tung merit. Tror att det kan vara rätt svårt att hitta ett jobb som känns helt meningsfullt om du brinner för permakulturen! Men det finns såklart, och en kan ju alltid starta eget. Företaget Concrete farming är ett exempel jag känner till som verkar riktigt fint!

Omorika
2/16/15, 11:22 AM
#20

#17 Av de jag vet som har gått 40 veckors och sedan trädgårdsmästare på Forslunda så tror jag det är typ 3 som jobbar med trädgård på heltid. De flesta har skolat om sig till något annat eller jobbar med de samma som innan utbildning . Eller så är de arbetslösa och jobbar säsong. Just inom den marknaden in Umeå är det svårt, beger du dig söder ut går det lättare att få jobb inom trädgråd men då är det lika bra att gå en bättre utbildning än Forslunda.

Annons:
Lina Strindlund
2/19/15, 9:20 PM
#21

intressant!

jag vill jobba med något som kan kopplas till veganism, men jag gillar också det gröna i sig, så terapi vore ju en riktning, och annars funderar jag på vegankock, (vars man nu kan utbilda sig till det) men det verkar väldigt stressigt att vara kock. :( dock såg jag att arbetsmarknaden var bra som kock just nu. :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

tlover
2/20/15, 6:06 PM
#22

Min man är utbildad permakulturdesigner, han gick en kurs på distans hos Geoff Lawton (en av "tungviktarna" inom permakultur) delvis för att det inte finns nån utbildning i närheten (Vi bor i Lycksele kommun).

Jag slår vad om att han skulle rekommendera Geoff Lawtons kurs, jag tyckte då om den (eftersom den var på distans satt jag ofta bredvid honom 😇så jag har tjuvstartat inför när jag ska utbilda mig hos min man).

Min man har inte fått nått jobb än (han har inte sökt heller) men han arbetar med att starta ett företag då han definitivt kommer att ha nytta av det, han tror också att han kommer att själv hålla kurser i permakultur då han gjort lite mer praktiskt här på gården så att han har nått att visa så att folk ser att det går 🙂

Däremot så är djurfri odling svår och ansträngande, min man säger tex att han aldrig kommer att ge sig in på det. Men du skulle ju kunna nischa in dig på just djurfri men hållbar odling tex (eller egentligen så är ju ingen odling djurfri men jag menar djurfri som i tamdjursfri).

Satsar du på permakultur blir det nog eget företag som gäller om inte du ska arbeta som klassisk trädgårdsmästare med permakulturtänk eller så men det är ju just en designkurs man lär sig inte själva odlingen om man säger så.

l'm back

Lina Strindlund
2/20/15, 10:42 PM
#23

#16 Omorika: var det denna du menade? http://www.slu.se/sv/utbildning/masterprogram/natur-halsa-tradgard/

Hm… om det är ett hårt jobb kanske man inte ska vänta tills man blir "äldre" ;) dvs svagare osv.  Men du kanske menar lite äldre, som typ 35 år?  Jag är 30 år nu…men äter mkt rawfood så då borde jag hålla mig frisk o stark längre. :D

#22  tlover:  på vilket sätt behöver man utnyttja djur i odlingen?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
2/20/15, 10:44 PM
#24

Arkitekt låter jätteskoj! finns det verkligen mkt jobb inom det? hm jag kan ju kolla upp det på Af s hemsida ;) funderat på vanlig arkitekt men det känns inte tillräckligt meningsfullt… gillar att sitta med penna o papper o klura… :)

Jag har läst 3 terminer på sjukgymnast, som är godkända, och 1 termin kostvetenskap = högskoleexamen… om man nu nånsin har nytta av det…men kunskaperna har man ju nytta av! mkt kloka tankar man fått med sig och insikter också. :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
2/20/15, 10:45 PM
#25

Har epostat till ansvarige för "Natur, hälsa, trädgård" … iiih! det är så spännande att spana på utbildningar! ;)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

tlover
2/21/15, 10:50 AM
#26

#23 Det beror på vad man menar med att utnyttja, jag ser det snarare som ett samarbete.

Men

Tamdjur behövs bland annat för,

Gödsel (konstgödsel är inte ett alternativ och pga gifterna och bristen på variarationen i vår avföring är det inte heller ett alternativ. Gröngödsling kan funka på mindre områden eftersom växterna tar näring från de närliggande områderna helt enkelt.

Pollinering (I monokulturer så är honungsbin i princip ett måste då dom är blomstertrogna till skillnad från andra pollinatörer. Jag säger inte att det är bra, jag gillar inte monokulturer alls så.)

Artrikedom (Många växter och djur är beroende av olika betande djur tex, många växter mår bra av att betas då och då, bete är även bra för tex jorden.)

PH (ett ganska vanligt problem är för sur mark, där hjälper djur antingen på ett mer långsiktigt sätt tex genom bete med tillskottsfoder eller genom att tex benmjöl används. Även kalk kan användas men då får man inte myllan som man får genom betet)

Sen finns det lite annat smått och gott man kan använda tamdjur till tex att göra dammar men detta var vad jag kom på på rak arm.

Vilda djur behövs för,

Jorden (största delen av jorden är faktiskt levande men det sker massdöd i jorden regelbundet nuförtiden genom tex användning av konstgödsel, tunga maskiner och överdriven plöjning).

Pollenering (odlar man inte i monokultur kan de tama pollinerarna räcka men dom håller på att dö ut samtidigt som honungsbina så man bör ändå bygga "holkar" åt dom osv).

Nedbrytning (här behöver jag inte skriva nått gissar jag eftersom det är självklart 😉)

Skydd (det finns massor av insekter som skyddar växter, tyvärr dör även dom vid användning av insekticider)

Just nu kommer jag inte på mer men det jag tagit upp är så fundamentalt så jag gissar att du förstår vikten av djur även om jag inte tagit upp många exempel.

Odling är ju i princip en uppspeedad variant av naturen och i naturen behövs djur så det är ju inte så konstigt att djur behövs även inom odling.

l'm back

Lina Strindlund
2/22/15, 10:39 PM
#27


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
tlover
2/23/15, 10:49 AM
#28

#27 Själv tycker jag det är nödvändigt att nån äger djuren ifall djuren blir sjuka, skadade osv.

Själv ser jag det som sagt mer som ett samarbete, tex vår katt håller undan ohyra för oss och vi ger henne mat, en plats att bo, kel och skulle hon skadas el liknande(har inte hänt än) veterinärvård el snabbt slut på lidandet.

Våra höns ger oss ägg, fjädrar (då jag får tummen ur och börjar pyssla), gödsel och sist kött.

Jag ser det faktiskt som samarbete snarare än utnyttjande även när det gäller djuren som går till kött för även om dom lever korta liv så är dom bra (nu säger jag inte att köttindustrin är bra däremot, därför äter jag bara kött från gården).

Men bara för att vi äter kött nån gång då och då behöver man slakta om man inte vill (men att kunna nödavliva är alltid bra, i alla fall om man bor en bit från veterinär) utan man kan ju ha livdjur. Tex skulle du kunna ha lantraser, dom är ju utrotningshotade så det behövs fler som vill ha dom.

På mindre områden funkar ju gröngödsling eftersom växternas rötter når utanför ens mark då så dom kan få de näringsämnen de har brist på så. Men även på mindre marker bör man gödsla (har växterna näringsbrist är dom mer utsatta för sjukdomar osv och dom blir mindre nyttiga för oss) för annars så blir det lätt en obalans i näringsämnena. Tar man dessutom bort något från marken (tex grönsaker som man äter) så tar man ju bort näring och då måste man tillföra näring.

Ska man dessutom inte äta köttet av djuret/djuren som ger en gödsel så måste man ju ta vara på dom kropparna också, så du bör begrava eller kompostera kropparna (vilket inte går med större djur på flera ställen i landet). För annars blir det samma som med grönsakerna, man tar bort näring.

l'm back

Omorika
2/28/15, 6:26 PM
#29

Det var den utbildningen jag menade, tycker själv att de få kurser jag läste var givande. Med tungt menar jag slitsamt för kroppen, min far var bonde och odling är lite samma sak, svårt att vara ledig, mycket tunga lyft, stress över väder mm. Men odling är inte alls lika jobbigt och tidskrävande som att hålla på med djur som min far gjort.

Novisan
3/23/15, 6:57 PM
#30

Lina, är du fortfarande intresserad av input?

Lina Strindlund
4/29/15, 10:17 PM
#31

#28 Jo jag förstår hur du tänker, klart bättre med djur som levt ett naturligt liv, än de som föds upp i djurfabriker. :( Ja, lantraser har jag funderat på! :D Vore mysigt. men jag måste ha mark och lära mig mer om de djuren och rasen då. :) Jag skulle nog helst jobba åt någon som redan har ett företag. :)

#30 javisst! :D


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: