Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 6478 ggr
Babydino
12/26/14, 3:49 AM

Behöver kaktus hjälp

Jag har haft mängder med kaktusar men jag tycks aldrig lyckas med dem. 
De får vitt ludd på sig och blir sedan alldeles mjuka och färglösa. 
Nu har det hänt igen. 
Vitt ludd runt taggarna och i vecken. 
(har en rund en med hårda vassa taggar) 

Jag vet att jag gör fel, fel, fel! 
Men jag kan inte förstå hur jag ska göra rätt. 

Finns det någon jord som är rätt? 
Ska man blanda egen? I så fall vad ska man blanda? Vad är bäst? 
Ska man mata dem dem något? I så fall vad? Vad är bäst? 

Har koll på att man ska sluta vattna när vintern kommer och börja vattna när våren kommer. Försiktigt. 

Hjälp mig. 
Orkar inte med mer kaktus död.

Annons:
Mindful
12/26/14, 12:50 PM
#1

Låter som du får ull löss på dem. Googla på ull löss och se hur de ser ut och om det är det problemet du har. Blir ull lössen för många så tar de kål på de flesta plantor, man kan spola av dem och plocka bort det man kommer åt, det finns oxå olika medel att spruta på plantan som dödar dem.

De flesta kaktusar vill ha mycket mager jord, sand blandad jord, finns färdig kaktus jord i de flesta växtbutiker men oxå i större mat butiker. Eller så blandar man själv med vanlig plantjord och sand.  Lycka till

 ~~ All that we see or seem Is but a dream within a dream  ~~

ylvala
12/26/14, 1:01 PM
#2

Hej!

Är galen i kaktusar och har haft många sedan jag var liten. Det du beskriver som vitt ludd, och att de sedan blir färglösa och mjuka, låter som det skulle kunna vara ullöss. Jag har själv haft problem med det på kaktusar. Titta om du ser små små droppar, det är vätska som lössen producerar som brukar finnas med vid angrepp. Skicka gärna en bild om du har någon :)

Du verkar ha rätt bra koll på kaktusar, det man ska tänka på med jorden är att den ska vara genomsläpplig och gärna sandblandad. Vanlig kaktusjord blandat med lite sand och perlite är bra jord.

Vattning under vintern ska som du säger vara sparsam om ens någon, mindre kaktusar kan behöva lite vatten någon gång i månaden även under vintern.  När man vattnar ska man vattna mycket åt gången, istället för lite och ofta. Kaktusnäring kan man ge sommartid någon gång i månaden.

Hoppas det löser sig :)

HellviHumle
12/28/14, 11:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Köp nåt sprutmedel som verkar systemiskt. Ullöss är svåra att bli av med. Jag fick det i våras på mina kaktusar och miste ett tiotal innan jag insåg vad det var. Tror att det var Provado jag köpte då. Har funnits som pinnar att sticka ner i jorden, men finns nu bara som spray.

HH

beem
12/29/14, 3:54 PM
#4

Tänk på om du sprutar med tex Provado att strålen är väldigt kall så du måste hålla ett avstånd . Det brukar stå på burken hur långt ifrån man ska hålla.

Jag har gjort misstaget  att spruta nära för att  få  bra effekt - läste inte på burken.  Kaktusen skrumpnade inom 1 dygn. Numera läser jag alltid🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Babydino
12/30/14, 1:07 AM
#5

#3 det var sånna som var på min kaktus, men de var jättesmå.

---

Tack för alla tips, ska kolla upp Provado :)

Babydino
1/9/15, 9:34 PM
#6

Jag har ett gäng nya kaktusar nu och undrar om jag kan spreja alla med Provado i förebyggande syfte utan att de är något angrep på någon av dem? 

Jag har tvättat nästan hela rummet med grön såppa och ska byta sängkläder nu. 

Är fett rätt för att ta in dem på mitt rum eftersom alla kaktusar som kommit in i mitt rum dött på samma sätt efter ett tag.

Annons:
HellviHumle
1/10/15, 12:17 AM
#7

Det är nog inte fel att ge dem en omgång från start. Jag har inte gjort det med mina nykomlingar, men tanken har funnits. Däremot har jag försökt syna dem väldigt noga.

HH

Babydino
1/10/15, 11:34 AM
#8

Okej :)

Upp till toppen
Annons: