Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 2700 ggr
SolidShinta
12/9/14, 12:18 AM

Vad är det vi har fått in?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har fått in en väldans massa små flygande insekter. De verkar gilla att vara i jorden på alla våra krukväxter, men de flyger runt överallt och trots vattenfällor som det alltid fastnar många i så tycks de bara bli fler! Håller på att bli tokig för de alltid flyger i ansiktet på en och så fort man ska äta något så är de framme och ska landa i maten och är bara allmänt jättejobbiga. Nu är min fråga: vad är det för något? Trodde först att de var trips, men eftersom de trivs i jord mer än på bladen så kanske det inte är det? Hade trips i somras men de var främst på bladen och det blev som små svarta sjok av smått som lämnade efter sig små silvriga områden på bladen. Men inget sådant nu alltså. Någon som har något bra tips på hur man kan bli av med detta? Utan att slänga alla växter då.

Annons:
Tant Grön
12/9/14, 12:31 AM
#1

Det ser ut som sorgmyggor. Ställ en kopp med vatten + lite gul såpa i fönstret. Det är mycket effektivt.

Malinolsn
12/9/14, 1:31 AM
#2

Som #1 säger, så skulle jag också säga sorgmyggor..

Åsa S
12/9/14, 7:42 AM
#3

Sorgmyggor och de fastnar inte i såpvattenfällor eller vinägervatten el dyl som fruktflugor eller vattenflugor fastnar i.  Det funkar bättre att vattna med nematoder som ex nemablom nematoderna tar sig in i flugans larvers kroppsöppningar och tar död på den. +Sånt där gult klisterpapper lockar till sig en del. +Man kan låta växterna torka upp rejält mellan vattningarna för flugan trivs ju i fuktig jord inte jättetorr jord. Alla växter klarar dock inte att torka upp jättemycket.

SolidShinta
12/9/14, 10:05 AM
#4

Tack så mycket för svaren! Jag gissade också att det kanske var sorgmyggor men blev lite fundersam över kroppen. De är ju som det syns på bilden randiga, men när jag läste om sorgmyggor så stod det att de skulle vara svarta/mörka. Såpvattenfällor fastnar det en massa i varje dag, men det känns inte som att det är tillräckligt. Det är ändå alltid lika många framme. #3 Vad är nematoder? Kan man få tag på det i vanlig butik? Kan det skada växten och är det dåligt att använda det på tex växter man använder i matlagning?

Åsa S
12/9/14, 10:19 AM
#5

Sök på nemablom tror man måste beställa via nätet det är ju levande varelser och kan inte lagras nån längre tid. Och de är 100% ofarliga för dig och växten det är biologisk bekämpning sånt man använder inom ekologisk odling. De varken skadar plantan eller människor, den lilla rundmasken skadar bara sorgmyggans larver. +De lever bara i jorden de finns inte på bladen på växterna mm.

Har du nån gång köpt ekologiska kryddor i kruka i matbutiken har de till största sannolikhet vattnats med nematoder eller bakterier som tar död på sorgmyggor.

Upp till toppen
Annons: