Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 1450 ggr
[Honesta Amore]
2014-12-04 18:06

förtvivlad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har aldrig haft gröna fingrar men lyckades på något sätt rädda en orkide som var väldigt nära döden. Var borta i ett par dagar å när jag kom hem hade min sambo vattnat blommorna å min orkedes nya skott var döda. Bladen är gröna å fina men stammen ser inte normal ut och toppen har börjat skrynkla ihop sig. Detta är inte bara en blomma för mig, det är min bebis som jag är extremt rädd om. Vad ska jag göra????!!!!!!

Annons:
Tjeja
2014-12-04 18:12
#1

😕 vet inte

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2014-12-04 18:12
#2

😕 vet inte

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sindri
2014-12-04 19:37
#3

Låt den torka ut lite, vänta och håll tummarna. Orkidéer har ju en förmåga att komma igen. Jag kan absolut ingenting om orkidéer, men jag har flera stycken som kommer igen och igen och igen. De ser förskräckliga ut emellanåt, men det kommer alltid nya stänglar med knoppar.
Det enda jag vet om orkidéer är att de gillar multnade växtdelar så jag är noga med att lägga alla vissnade blommor i krukan.

Orkidétanten
2014-12-05 17:07
#4

Hejsan! Ny meddlem här och lite allmänt orkidétokig, så jag kanske kan hjälpa dig. Är det bara själva stängeln som torkat in och ser plantan frisk ut i övrigt? Om så är fallet, så har du nog inget att oroa dig över (så länge du sköter orkidén och ser till att sambon håller sig borta ;).

Fråga; har ni julgran hemma?

[Honesta Amore]
2014-12-20 14:44
#5

Nu har allt torkat ut förutom bladen som ser jätte fina ut, Funderar på att klippa av stammen då den är död…

Sindri
2014-12-20 17:47
#6

Nej, gör inte det. Det kan vara så att det finns näring i den som kan gå ner i jorden och hjälpa till att skapa en ny stängel. Jag gör i princip ingenting med mina ordkidéer och de kommer tillbaka gång efter gång.
Först när det kommit upp en ny stängel och den gamla är helt spröd och kan brytas av lätt, då gör jag det.

Annons:
[Honesta Amore]
2014-12-20 21:07
#7

okej bra då gör jag det inte :)

Upp till toppen
Annons: