Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1407 ggr
Carrosh
2014-11-29 14:20

Clementiner - går det att så, tro?

Nu, så här i december månad, blir det väldigt mycket clementiner jag stoppar i mig. Det är rätt mycket kärnor i en del frukter, och jag fick för mig att jag skulle spara dem för att se om det går att så? Kan det fungera i vårt kalla land, om man har en sådan växt inomhus under vintern? Ingen möjlighet att plantera ute, då jag bor i lägenhet, men den kan absolut få bo på balkongen under sommarhalvåret.

Är det något jag bör tänka på extra med en sådan plantering?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Inkanyezi
2014-11-29 14:24
#1

De flesta citrusarter bär inte frukt de första åren, men det går att påskynda blomningen och få dem att blomma också när de är ganska små, genom att strypa stammen. Det brukar göras genom att man lägger en koppartråd runt och vrider ihop, så att återflödet av sav hindras.

Annars efter åtskilliga år, och när den har nått en höjd av kanske fyra a fem meter, lär den kunna blomma. Så har man haft apelsiner, pomeranser och citroner i orangerier också här i Norden. Men träd av den storleken flyttar man inte på.

VildaVittra
2014-11-29 14:29
#2

Spaljera trädet så blir det mer hanterbart i storlek.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mara
2014-11-29 19:13
#3

Fråga: #1   Kan du berätta lite mer om hur man gör när man stryper saven? Behöver man göra om det varje år och isåfall när skall man byta? Eller har man en och samma hela tiden som får växa med trädet? Jag undrar för jag har satt en småcitrus kärna och haft i tre år. Ute på sommaren och svalt inne på vintern. Skall den stammas upp? Nu ser den ut som en ordinär grön krukväxt, ca; 30x30. Jag har ansat den för att den skall få ett "buskigt" uttryck.  Om den blommar, pollinerar man den själv, eller? Hur lång tid för frukten att komma? Hinner den mogna i vårt klimat? (bor i zon 1)

Det är väldigt roligt att odla kärnor och nötter och fröer, jag blir så stolt när jag ser att det gror. Tacksam för svar MVH: M

Inkanyezi
2014-11-29 19:29
#4

Jag tror att du får leta upp en trädgårdsmästare som vet mer. Jag vet bara att när man köper små citrusträd är de alltid strypta. Jag har haft ett par, och jag lättade inte på tråden, och de dog.

Jag gissar att tråden ska lättas, men vet inte när i så fall.

mara
2014-11-29 19:39
#5

Tack för svaret. Jag fortsätter som hittills och njuter av min gröna växt

Åsa S
2014-11-30 10:43
#6

Många citrusväxter bildar blom efter några månader med en sval period a la medelhavsvinter. +De är ofta inte fröäkta utan det blir nån mera vild variant. Man brukar föröka citrus med ympning.

Annons:
Upp till toppen
Annons: