Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 2905 ggr
[Sabina]
11/16/14, 5:13 AM

Vad heter denna växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag fick ärva denna fina växt av min mamma. Det var hennes favoritväxt och hon var mycket noga med att det var just jag som skulle ha den, så den betyder väldigt mycket för mig. Tyvärr visste hon inte vad den hette, det enda jag fick veta var att den trivs i väster till norrläge, att den ska vattnas sparsamt och att hon trodde att det var en sorts knölväxt. Jag har dock inte grävt i krukan för att kontrollera om det verkligen rör sig om en knölväxt. Bladen är ca 40 cm stora och blomstängeln ca 1 meter lång så den tar plats och är ganska pampig (vilket dock inte syns på bilderna)

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för växt? Den är mycket lättskött och tacksam och började genast blomma då den fått lite omvårdnad eftersom den var i väldigt dåligt skick när jag fick hem den.

Annons:
VildaVittra
11/16/14, 5:48 AM
#1

Amazonlilja, en amaryllisväxt faktiskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
11/16/14, 7:29 PM
#2

#1 Ååh, tack för svaret. Vad glad jag blir att jag äntligen fick veta 🙂 . Extra roligt när jag tittade runt lite på internet, är att jag verkar ha en större variant av amazonliljan. Den är så pass stor och yvig att jag inte får plats med den på fönsterbrädan, så den får bo i badrummet men den verkar ju tycka om fuktig luft och det blir det ju naturligt där, (en stund i alla fall) efter duschande.

wingren
11/17/14, 6:53 PM
#3

Jättevacker :) På bilden på hela växten ser det ut som att knoppen lyser med, coolt foto ^^,

[Sabina]
11/18/14, 2:19 AM
#4

#3 Tack, ja, jag tycker också att den är så fin. Jag hade aldrig sett den blomma förut menhar hört mamma parta om den vackra blomningen- och hon hade ju rätt! 🙂 Tack för fotokomplimangen, den är bara tagen med en gammal ärvd mobil, då min egen kraschade i golvet och gick i tusen bitar.

[Sabina]
11/18/14, 3:59 AM
#5

…Ja alltså jag hörde mamma prata inte parta om den vackra blomningen😛

camat
11/21/14, 7:23 PM
#6

Jag brukar ha den ute på altan på sommaren men den trivs i skuggan sen när jag tar in den innan det blir för kallt så brukar den blomma den är stor och det är lökar som man kan plantera om

Annons:
[Sabina]
11/22/14, 12:05 AM
#7

#6 Tack för tipset. Ja, man kan ju njuta bättre av den fina blomman (bladen) då den är på altanen än i badrummet där jag har den nu. Jag ska försöka komma ihåg det till nästa sommar.

Vilken tacksam blomma detta var! Nu är den första stängeln torkat in så kommer det flera blomstänglar som är på gång att blomma. Jättekul! 🙂

Upp till toppen
Annons: