Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3467 ggr
VildaVittra
11/16/14, 2:23 AM

Hur är det egentligen med humle?

Jag är i färd med att staka ut min humlegård som ska planteras i vår och försöker läsa på om humle. På en del sidor står det att man måste ha en hanplanta för att det ska bli kottar, medan på andra sidor står det att om man har hanplantor så smakar kottarna illa (jag ska ha dom till bryggning) och att det tidigare var straffbart att ha hanplantor. 🤔

Smått förvirrad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Kryddis
11/16/14, 5:05 AM
#1

Kottarna är honblomssamlingar så dem får man på honplantor oavsett om det finns hanplantor eller inte.

Att kottarna skulle smaka illa för att de blivit befruktade har jag aldrig hört. Däremot att man inte bör ha hanplantor i närheten om man odlar för att använda kottarna i t ex öltillverkning el dyl.
Nyfiken som jag är var jag tvungen att forska lite och det som möjligen kan vara ursprunget till det du har läst är det som nämns på Den virtuella floran:
_"Hanplantorna ansågs skadliga och utrotades sorgfälligt så att inte honorna skulle sätta frukt, vilket försämrade dess egenskaper."
_http://linnaeus.nrm.se/flora/di/cannaba/humul/humulup.html
Jag läser det som att frukterna inte är särskilt användbara vid t ex öltillverkning av någon anledning. Det är möjligt att humlefrukterna smakar illa och att även kottarna smakar illa då lupulinet sitter i körtlarna på honblomsställningarna och de kanske förändras ganska snabbt efter befruktning. Eller smakar illa gör ju humle ändå då det är bitterämnet man vill åt, men du förstår hur jag menar - det blir inte den smak man vill åt.

Jag skulle köra utan hanplantor då det uppenbarligen har funkat genom århundradena.

VildaVittra
11/16/14, 5:21 AM
#2

Fast här står det: "Krävs två för humlekottar. Humlen är enkönad, d v s den har skilda han- och honplantor. Honplantorna med sina blomställningar, ”koppor”, är vackrast, men man måste ha en hanplanta i närheten för att det ska bli några."http://www.odla.nu/inspiration/humle-tat-gronska

Bara för att på samma sajt stå: "De sk humlekottarna är i själva verket honblommorna. De kommer fram om honplantan inte befruktas. Odla alltså inte hanplantor."http://www.odla.nu/vaxtlexikon/humle

Det om att det smakar illa läste jag här: " Om honblomman befruktas fås dessutom en oönskad sammansättning av bitterämnen och hanplantor ska därför hållas på avstånd om syftet är en god ölhumle." http://jordmandel.se/Humle

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kryddis
11/16/14, 5:55 AM
#3

Sylvia måste ha missförstått (första länken), blandat ihop eller tänkt i lite galen bana. Hon brukar vara väldigt duktig så det är nog bara ett feltänk. Kottarna är ju, som sagt, inga frukter utan honblomssamlingar med blomfoder som bildar kottarna. För det behövs inga hanplantor - honplantorna blommar ändå liksom hanplantorna skulle blomma utan honplantor. Det är ju liksom inte så i växtriket att en honhumle får syn på en läcker hanhumle och tänker: "Wow! Vilken snygging! Bäst att jag sätter lite kottar ifall att…" :D
Att humle traditionellt odlats utan hanplantor sedan flera hundra, troligen över tusen, år borde också vara en ledtråd att honplantor sätter kottar utan hanplantor. ;)

Vad gäller smaken kan det kanske vara så som jag funderade över i mitt förra inlägg - att den kemiska sammansättningen i honblomssamlingen förändras efter befruktning? Syftet kan man ju i så fall fundera vidare över då jag antar att bitterämnena är för att avvärja djur som äter kottarna (de är ju vindpollinerare så de behöver ju inte locka till sig befruktare). Kanske satsar de extra krut och blir ännu osmakligare/bittra (och därmed oanvändbara även för oss) när de har befruktats och sätter frukt?

VildaVittra
11/16/14, 6:15 AM
#4

Hur fort kan man se vilka som är honplantor och vilka som är hanplantor? Frösår.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kryddis
11/16/14, 6:31 AM
#5

Det lär du dessvärre inte kunna se förrän de blommar och det brukar de sällan göra första säsongen. Om du har sått nu under hösten kanske du inte får reda på det före säsong 2016 eller 2017.

Pyttelite
9/22/21, 8:51 PM
#6

Är det någon som har en humlegård?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: